Živiny

Jsou malé, nenápadné, ale neuvěřitelně výživné. Například takových 30g brokolicových klíčků obsahuje stejné množství antioxidantů jako tři růžičky brokolice. Klíčky si můžeme vypěstovat kdekoli a v kterémkoli ročním období. Dozrají za 3-5 dní a nevyžadují sluneční paprsky ani půdu.

Klíčení je proces, při kterém ze semínka vyroste klíček.

Právě klíčení způsobuje, že semena, luštěniny, obilniny, ořechy, které necháme naklíčit, jsou pro nás snáz stravitelné a velmi výživné. Jejich konzumace má tolik výhod!!

Zázvor (zázvor lékařský) pochází z východní Asie, odkud jej dovezli kupci na pobřerží Středozemního moře. Obsahuje látky gingerol a kapsaicin, díky nimž má tak ostrou a pálivou chuť. Zázvor je vyjímečně léčivý. Obsahuje vitaminy B9 (kyselina listová), C a E. Najdeme v něm i draslík, vápník, fosfor, selen, hořčík, éterické oleje a antibiotické látky.

Zelenina jako lék - mrkev obecná

To, že je mrkev dobrá na oči, slýcháváme od dětství. Vděčíme tomu vitamínu A, který je obsažen právě v mrkvi a jeho nedostatek vede až k šerosleposti. 

Pravidelná konzumace mrkve podporuje snížení hladiny cholesterolu v krvi. Mrkev podporuje pamět, je dobrá při chřipce a nachlazení, dá se využít i jako afrodiziakum a je vhodná i pro diabetiky.

Vitamínu K vděčíme za správnou srážlivost krve.
Jaké jsou jeho zdroje?

Vitamín E chrání náš organismus před škodlivými vlivy vnějšího prostředí. Je to nejdůležitější antioxidant, který je rozpustný v tucích.  

A jak můžeme podpořit jeho boj?

Pod pojem vitamín D označujeme skupinu sloučenin, která je nezbytná pro minerální rovnováhu v organismu, což má vliv na křehkost našich kostí.

A nejen nich...

Tento vitamín se v přírodě vyskytuje ve dvou formách - jako retinol, který se nachází pouze v živočišných zdrojích a dále ve formě karotenoidů (provitamínů vitaminu A), z nichž nejvýznamnější je beta-karoten. 

Vitamín A je také důležitý pro dobré vidění, takže Vás v jeho souvislosti napadlo jistě lidové pořekadlo: "Mrkev je dobrá na oči." Je to pravda nebo mýtus?

Tak dnes se vrhneme na představení vitamínu rozpustných v tucích.
Patří mezi ně vitamín A (a provitamin A beta-karoten), dále vitamín D, EK.

Náš ochranář vitamín H chrání naše játra, nervy, pokožku a vlasy.
A víte jak ho získat?

Vitamín C známe hlavně jako bojovníka proti infekcím.
Ale má toho "na práci" mnohem víc.

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Živiny