Pro pevnější kosti je tu VITAMÍN D

Pod pojem vitamín D označujeme skupinu sloučenin, která je nezbytná pro minerální rovnováhu v organismu. Patří sem zejména vitamin D2 (ergokalciferol), který se vyskytuje v rostlinách a vitamin D3 (cholekalciferol), vyskytující se v živočišných tkáních. Vitamin Dse syntetizuje v kůži působením UV záření

Proč je tak důležitý?

  • Je nezbytný pro udržení minerální rovnováhy, protože ovlivňuje vstřebávání vápníku a fosforu a tím i procesy kolem kosti. Je tedy nejen nezbytný pro zdravé kosti a zuby, ale má také důležitou roli v zabezpečení správných funkcí svalů a nervů.
  • Nedostatek může vést ke zvýšené křehkosti kostí ve stáří - osteoporóza.
    Akutní nedostatek vitaminu D se projeví u dětí onemocněním, zvaným křivice, rachitis, u dospělých osteomalacií. Pro obě onemocnění je charakteristická demineralizace kostí.
  • Účastní se vstřebávání vitamínu A.

Jak ho získat?

Zdrojem vitamínu D jsou zejména:

  • mořské ryby (sardinky, sledi, makrely, lososi).

Menší množství vitaminu D obsahují:

  • vejce,
  • maso,
  • mléko
  • máslo.

Kolik ho potřebujeme?

Stanovení denní doporučené dávky vitaminu D je obtížné, protože vitamin D se částečně tvoří z vlastních zdrojů v kůži.
Obecně lze říci, že zdravý člověk, nevyhýbající se slunci, nepotřebuje externí přívod vitaminu D.  
Dospělí člověk by měli denně přijmout 5 µg vitamínu D

Zdroje: 
Kunová V. Zdravá výživa. Grada. 2004 
Víš, co jíš.cz/teens. Vitamíny. http://www.viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=article&id=93:87&catid=56&Itemid=106
Mindell E. Nová vitamínová bible. Ikar. 2006

 
Štítky: 
Datum: 
Úterý, 7 Červenec, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.