Mrkev, abych lépe viděla. Pravda nebo mýtus? - Vitamín A a provitamín A

Vitamín A se vyskytuje v přírodě ve dvou formách - jako retinol, který se nachází pouze v živočišných zdrojích a dále ve formě karotenoidů (provitamínů vitaminu A), z nichž nejvýznamnější je beta-karoten. Beta-karoten je jedním z karotenoidů, které mají schopnost přeměnit se v těle na vitamín A. Měni se jen z části, zbylá část se skladuje v tukových tkáních, např. v kůži a v játrech.
Samotný vitamín A se v organismu skladuje v játrech a jeho zásoba stačí až na jeden až dva roky.

Proč je tak důležitý?

  • Hraje důležitou roli při růstu a vývoji organismu.
  • Důležitý antioxidant.
  • Účast na metabolismu bílkovin, nukleových kyselin a lipoproteinů.
  • Zvyšuje odolnosti proti infekcím.
  • Je potřebný pro stabilizaci membrán.
  • Beta karoten má, kromě toho, že je prekurzor vitamínu A, antioxidační a antionkogenní účinek.
  • Vitamín A je také důležitý pro dobré vidění, jedním z prvních příznaků jeho nedostatku je šeroslepost, tedy špatné vidění za ztížených světelných podmínek nebo při umělém osvětlení. Při vážném nedostatku vitaminu A může dojít až k částečné, či úplné slepotě.

Jak ho získat?

Samotný vitamín A najdeme jen v živočišných potravinách. Takže jsou nejbohatšími zdroji:

  • játra,
  • žloutky,
  • tučné ryby (např. makrela),
  • máslo.

Naproti tomu zdrojem beta karotenu je:

  • zelená, červená či oranžová zelenina a ovoce - nejbohatšími zdroji jsou mrkev, meruňky, papája, mango, nektarinky, broskve, špenát, brokolice, hrášek, kapusta a řeřicha.
  • Karotenoidy se také vyskytují v živočišných zdrojích, např. dávají zabarvení vaječnému žloutku, máslu nebo masu lososa.

Kolik ho potřebujeme?

Jeho dostatek (nikoliv přebytek!!!) je nesmírně důležitý u těhotných žen a malých dětí.
Průměrná denní doporučená dávka pro dospělého člověka byla v ČR byla stanovena 80 µg vitamínu A.
Tato dávka by se neměla překračovat, za bezpečnou se považuje maximálně desetinásobek této hodnoty, tedy 800 µg vitamínu A za den.
Předávkování je zvlášť nebezpečné pro těhotné ženy, protože mohou poškodit plod. 

Mrkev, abych lépe viděla. Pravda nebo mýtus?

Mrkev a dobré vidění se spojuje už od nepaměti. Jak to je doopravdy?
Betakaroten obsažený v mrkvi vyživuje sítnici, a tak nepřímo ovlivňuje i kvalitu vnímání zrakového vjemu na sítnici. Ale dioptrie nám nevymažesmiley, na ty nemá vůbec vliv. 

Zdroje:
Kunová V. Zdravá výživa. Grada. 2004
Víš, co jíš.cz/teens. Vitamíny. http://www.viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=article&id=93:87&catid=56&Itemid=106
Mindell E. Nová vitamínová bible. Ikar. 2006

Štítky: 
Datum: 
Úterý, 7 Červenec, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.