Účinné přírodní antibiotikum? Určitě česnek

Česnek kuchyňský je celosvětově používaný přírodní prostředek na mnoho obtíží.
Často je označován jako přírodní antibiotikum, vzhledem k jeho antibiotickým, antibakteriálním a protizánětlivým účinkům.

Účinné látky

Typická vůně česneku je způsobena velmi vysokým podílem směsí sirných silic, které jsou zároveň zdrojem léčivé síly česneku. Nejznámnější silicí je alicin.
Česnek obsahuje zhruba 400 různých látek.

Vedle vitamínů (A, B, C a E) a dobře vstřebatelných minerálů (vápník, hořčík, draslík apod.) je to asi stovka sirných sloučenin.

Účinky česneku

  1. Komplex látek obsažených v česneku dokáže stimulovat naši imunitu. Podporuje například tvorbu druhu bílých krvinek, takzvaných T-lymfocytů.
  2. Působí proti bakteriím, virům a plísním.
  3. Prevence - Chrání před nachlazením, onemocněním dýchacích cest a před chronickým zánětem průdušek.
  4. Zmírnění obtíží - Pomáhá při bolestech v krku, zvětšených uzlin a při angínách.
  5. Usnadňuje vykašlávání hlenu při kašli.
  6. Zlepšuje krevní oběh a chrání před kornatěním cév – Česnek totiž obsahuje komplex látek, které působí proti tomu, aby se krevní destičky shlukovaly a vytvářely sraženiny. Ale také proti tomu, aby se zachytávaly na stěnách cév.
  7. Podporuje činnost srdce a pročisťuje cévy.
  8. Mírně snižuje krevní tlak.
  9. Česnek obsahuje také silné antioxidanty, které pomáhají udržovat cévy zdravější a pružnější.
  10. Reguluje hladinu tuku a cholesterolu v krvi.
  11. Zvyšuje vylučování žluči.
  12. Reguluje množství cukru v krvi.
  13. Zlepšuje trávení.
  14. Podporuje metabolismus při hubnutí.
  15. Pomáhá při odstraňování parazitů ze střeva.
  16. Antibakteriální vlastnosti česneku pomáhají i při potížích se zažíváním, kdy pomáhá likvidovat přemnožené střevní bakterie a plísně a ozdravit tak střevní mikroflóru.
  17. Podle výzkumů pravidelná konzumace česneku snižuje výskyt nádorů žaludku, tlustého střeva a nádorů u osob s dědičným zatížením.

Použití v kuchyni

Použití česneku v kuchyni je jednoznačně všestranné. Vždyť kdo by neznal česnačku. Dál ho můžeme využít do dalších druhů polévek, do omáček, pomazánek, k zelenině, k masům (skopovému a hovězímu).

Užívání

Pro použití u nás je nejzdravější česnek český, který je známý vyšším množstvím silic, výraznější chutí a tím pádem i menší spotřebou.

Účinné látky se po požití česneku velmi rychle dostávají do krve. Bohužel část z nich se z těla uvolňuje dechem a potem, což řadě lidí vadí, a dávají proto přednost farmakologickým preparátům bez zápachu, které však čerstvý česnek zdaleka nenahradí.

Přestože česnek nemá žádné vedlejší účinky, je nutné užívat ho s mírou, a v případě nemocných ledvin a žlučníku raději až po konzultaci s lékařem.
U citlivých osob se mohou po konzumaci česneku objevit nežádoucí účinky, jako jsou: pálení žáhy, alergické reakce, nevolnost, průjem, potíže s trávením v důsledku špatné funkci jater, žlučníku nebo slinivky.

Zdroje:
Natural News. Why You Must Make Garlic a Daily Super Food. http://www.naturalnews.com/029701_garlic_superfood.html
Schlett S. 2008. 100 potravin pro zdraví.

 

 

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická
Obrázek uživatele Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.