Polévka jako hlavní jídlo

Po ohlasech na článek Polévka je grunt zařazujeme doplnění, jak polévku použít jako hlavní chod.

Polévky do zdravého stravování rozhodně patří. Pokud je umíte správně zařadit do jídelníčku, mohou být bez výčitek jeho pravidelnou součástí.
Navíc jsou pro moderní uspěchanou dobu vhodným řešením, protože nejsou náročné na přípravu a zároveň pomohou ke zdravějšímu jídelníčku.

Mají vysokou nutriční hodnotu, protože například vývary jsou plné živin ze zeleniny i masa.
Díky polévkám s vysokým množstvím zeleniny doplníte vlákninu, antioxidanty i minerální látky. V ideálním případě obsahují zdroje všech základních živin.
Důležitá je i role polévek v pitném režimu, neboť mohou významně přispět k doplnění tekutin, započítává se do pitného režimu. 

Pár rad jak na to

Na čem záleží? Na druhu a přípravě polévky. Základem by měl vždy být kvalitní, čerstvý vývar a zelenina.

Představte si svůj oběd – například maso, trochu oleje, těstoviny a zeleninu. Tak přesně z těchto ingrediencí si můžete připravit i „obědovou“ polévku. Jediným rozdílem bude větší objem díky vodě. To ale není na škodu, jen polévku budete možná jíst na dvakrát.
V tomto případě je vhodné doplnit polévku i pečivem, nejlépe celozrnným.

V případě, že chcete polévku použít jako hlavní chod, je třeba přidat i zdroj bílkovin. Dobré je třeba nechat v polévce vyvařit a rozkrájet do ní 100 až 150 gramů libového masa, nebo přidat vajíčko, do některých se hodí i sýr.

Dalším vhodným bílkovinným zdrojem jsou luštěniny, tofu nebo třeba šmakoun. Pokud máte s příjmem luštěnin problém je polévka ideálním jídlem pro Vás. Luštěniny jsou při správné přípravě polévky lépe stravitelné.

Ani při přípravě polévky jako hlavního jídla nedoporučuji klasickou jíšku, jak ji známe.
Používejte k zahuštění raději rozmixovanou zeleninu, nastrouhanou bramboru, vločky nebo třeba pohanku. Je mnoho dalších variant (chléb, čerstvý sýr aj.).
To platí i pro krémové polévky. Pokud chcete přece jen použít smetanu, pro snížení energetické hodnoty polévky použíjte výrobky s nižším obsahem tuku.

A co polévkové diety?

Vodové „tukožroutské“ polévky a jiné „hubnoucí“ polévky v žádném případě nenahradí plnohodnotné jídlo a nedají Vašemu tělu to, co potřebuje. Vedou k vlčímu hladu, tak že se dříve nebo později přejíte něčeho jiného a rozhoupete tak jo-jo efekt.

Jaké druhy jsou vhodné?

Výhodou polévek je to, že je lze připravit na mnoho způsobů, takže se jimi nedá téměř přejíst.

Například čočková polévka je při dietě vhodná díky nízkému glykemickému indexu, takže po ní nedostanete tak rychle hlad. Pokud navíc snížíte nadýmavost propráním luštěniny ve vodě a vařením se saturejkou, nezaskočí Vás ani nadýmání.

Hovězí vývar zase dobře povzbudí organismus.

Už jste zkusili polévku Miso? Je velkým zdrojem  vitamínů, minerálů a bílkovin. Pochází z Japonska, ale i u nás se dá ve zdravé výživě lehce sehnat.

A na konec doporučím pár vhodných receptů z jiných webů:
Zeleninová polévka s pečenými rajčaty
Rajčatovo-česneková polévka (jen slaninku vynechejtesmiley)
Bramborová polévka – bramboračka
Špenátová polévka, za kterou by vraždil i Pepek Námořník
Brokolicová polévka – lehký, zdravý a chutný tip na oběd i večeři

Další recepty si určitě najde sami...tak dobrou chuť.

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.