"Domácí lékař" - 2. díl

Začneme znaky na rukou

Křehké a lámavé nehty

Pokud máte křehké nehty jedná se o problém s játry. Dále to může znamenat nedostatek vápníku, zinku nebo esenciálních mastných kyselin.
Jezte proto více zdrojů těchto látek jako je brokolice, zelí, semínka nebo třeba celá obilná zrna.
Dobrým zdrojem je i kopřivový čaj.

Bílé skvrny na nehtech

Jsou téměř vždy známkou nedostatku zinku. Skvrny se objevují ale až při velkém nedostatku, který je tedy třeba rychle řešit. Zdroji zinku z běžných potravin jsou semínka – dýňová a slunečnicová jsou dobrým zdrojem.

"Zinc-fingernails" od "Diane Vukovic" licencováno podle CCBY2.0.

Praskliny na kůži

Také se jedná o známku nedostatku zinku. Zdrojem jsou například už zmiňovaná semínka.

Oteklé ruce

Ty značí nedostatek vitamínu B6.
Jeho bohatým zdrojem je například rýže natural, slunečnicová semena, pohanka nebo třeba luštěniny.

Červená šupinatá kůže na rukou

 V tomto případě Vám pravděpodobně chybí zinek, esenciální mastné kyseliny, vitamín C nebo E. Ale také může jít o znak citlivosti na nějakou potravinu.
Zkuste do jídelníčku přidat 25 mg zinku, 1000 mg esenciálních mastných kyselin, 1000 mg vitamínu C a 360 mg vitamínu E.

Bolestivá místečka mezi ramenem a pažemi

Ukazují na nedostatek vitamínu B12. Zde jsou zdrojem, bohužel pro vegetariány, potraviny živočišného původu – maso, mléko, vejce.

Nohy

Křeče nohou

Pravděpodobně nemáte v těle dostatek vápníku. Také může jít o nedostatek hořčíku, který je nutný pro přenos vápníku do kostí. V tomto případě je řešením dodání 750 mg hořčíku a 500 mg vápníku. Známým zdrojem vápníku jsou mléčné výrobky. Z dalších živočišných zdrojů jsou to ryby - sardinky, losos ale třeba i vaječný žloutek.
Víte, ale že jsou i rostlinné zdroje? Opravdovým rekordmanem v obsahu vápníku je mák. Dalším zdrojem vápníku z rostlinných zdrojů je sezam. Výhodou konzumace mandlí je to, že vedle vysokého obsahu vápníku obsahují i značné množsví hořčíku nebo draslíku. Některé druhy zeleniny – např. kapusta, brokolice, pórek obsahují také vysoké množství.
U tohoto prvku je ale velký rozdíl ve vstřebávání - zatímco z potravin živočišného původu dokáže naše tělo využít kolem 40 % obsaženého vápníku, z rostlinných potravin je to kvůli obsahu vlákniny, kyseliny šťavelové a fytové okolo 5 %.

Křečové žíly

Tyto nevzhledné útvary jsou znakem nedostatku živin a/nebo městnání krve v játrech. Doplňte proto vitamín E na 360 mg denně, bioflavonoidy na 500 mg denně a hořčík na 1000 gm denně.

Popraskaná chodidla

Tyto praskliny mohou ukazovat na přemnožení kvasinek v těle. Doplňte vitamín B7.

Žaludek

Citlivý, plynatý, občasně bolestivý

Toto všechno je příznakem nedostatku žaludečních kyselin a trávících enzymů ve Vašem zažívacím traktu. Jezte proto více potravin bohatých na enzymy jako je syrové ovoce a zelenina, naklíčené obilí nebo naklíčená semínka.

"11. Partes del cuerpo" od "http://lexicogriego.wikispaces.com/11.+Partes+del+cuerpo" licencováno podle CCBY3.0.

Zítra se můžete těšit na další díl.
V našem článku jsou jen tipy, určitě nenahrazují rady lékaře a se závažnějšími nebo přetrvávajícími problémy se určitě běžte poradit se svým lékařem.

Zdroje:
McKeithová G. 2005. Jste to, co jíte

Jste už zahlceni informacemismiley? Budeme potračovat dalším dílem zítra.
V našem článku jsou jen tipy, určitě nenahrazují rady lékaře a se závažnějšími nebo přetrvávajícími problémy se určitě běžte poradit se svým lékařem.

Zdroje:
McKeithová G. 2005. Jste to, co jíte

- See more at: http://nutricniordinace.cz/novinka/domaci-lekar-1-dil#sthash.etY2QY1G.dpuf

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická
Obrázek uživatele Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.