7 problémů při hubnutí, které Vás nesmí zastavit

Hubnutí sebou nese radosti i nesnáze, se kterými se ale můžete snadno vypořádat. Při správně nastaveném stravovacím režimu je riziko těchto obtíží minimální, ale potrápit nás občas mohou. 

Jaké překážky nám tělo "háže pod nohy"?

Překážka první: Bolest hlavy

Pokud hubneme tuky, což všichni chceme ze všeho nejvíc, uvolňují se z těchto zásob í i uložené toxiny, které mohou způsobit bolesti hlavy nebo únavu.

Zapomínáte během dne pít? A večer přijdou bolesti hlavy? Výsledek této hádanky je bolest hlavy spojená a nedostatkem tekutin. Určitě žádné bolesti nechcete. Tak dostatečně pijte – hlavně čistou vodu. Káva ani čaj dostatku tekutin nepřidají, spíš naopak.  Na sycené limonády, byť bez cukru, alkohol a energetické nápoje raději úplně zapomeňte.

Zkuste se také naučit zhluboka dýchat během cvičení. Zvýšíte tak zásobení mozku kyslíkem a ten se nebude bránit bolestí.

Překážka druhá: Zácpa

Než se organismus srovná s novým jídelníčkem, chvilku to trvá.

Abyste předešli zácpě:

  1. Jezte potraviny bohaté na vlákninu (ovoce, zeleninu, otruby). Vláknina napomáhá k rychlejšímu postupu tráveniny ve střevě a mechanicky očišťuje střevo. Navíc na sebe váže ve střevě tuky, což jen podpoří jejich odstranění ven z těla
  2. Hodně pijte - pokud budete jíst dost vlákniny a zapomenete pít, problém se ještě zhorší.
  3. Nezapomeňte se hýbat - pravidelný pohyb zlepšuje peristaltiku střev.

Tyto tři věci, Vám opravdu pomohou a nebudete muset sáhnout po projímadlech.

Někdo v tom třeba nevidí problém, ale problém to je a navíc zatěžujeme zbytečně svoje tělo, třeba i naši imunitu. Víte proč? Trávenina, která se příliš dlouho zdržuje v našem trávicím traktu, neúměrně zatěžuje imunitní systém, který je právě kolem střeva soustředěn. 

Pro správnou funkci střeva je vhodné zařadit k vláknině i probiotika, která podpoří pozitivní působení bakterií v našem tělě. Najdeme je například v zakysaných mléčných výrobcích.

Překážka třetí: Průjem

Opačný problém, než je zácpa, nastává v případě, kdy do jídelníčku náhle zařadíte větší množství zdravých tuků, na které není tělo zvyklé.
Ořechy, semínka nebo avokádo jsou sice zdravá, ale pokud jimi tělo překvapíte ve větším množství, dokážou Vám pěkně zrychlit krok.

Proto se změnami začínejte opatrně. Nikam přece nespěcháte. Chcete přece dlouhodobé výsledky.

Překážka čtvrtá: Nadýmání

Nadýmání je subjektivní pocit zvýšeného množství plynu ve střevech, někdy s pocity tlaku a napětí či bolestí v břiše. 

Prvním krokem boje je omezení množství nadýmavých potravin jako jsou luštěniny, nadýmavé druhy zeleniny (zelí, kapusta, květák, brokolice, ředkvičky, česnek, cibule atd.), kynuté pečivo, tučná jídla (smažené pokrmy, tučná masa, smetanové pokrmy) a sycené nápoje.

Množství luštěnin a zeleniny pomalu navyšujte. Na ostatní jste zdravým jídelníčkem jiště už zapomněli smiley.

Překážka pátá: Padání vlasů

Dalším signálem, že je něco s naším tělem v nepořádku je řídnutí vlasů, lámání nehtů nebo suchá pokožka. Takto nám tělo dává většinou vědět o nedostatku důležitých minerálních látek nebo vitamínů.

Je tedy nezbytně nutné doplnit přísun těchto živin z přirozených potravin. A jak toho docílit? Přece pestrým jídelníčkem. Vidíte, není to tak složité.

Překážka šestá: Únava

Únavě jsme věnovali už článek: Únava a jak ji zvládat

Únava při hubnutí je docela častá. Naše tělo bylo zvyklé na příjem spousty kalorií a hlavně jednoduchých cukrů, když o ně přijde, hlásí se právě únavou o jejich dodání. Určitě volání těla nenaslouchejte a dejte mu "náhradu" ve formě energie, která se bude uvolňovat pomaleji (zato déle), ze složených sacharidů

Překážka sedmá: Chutě

Když vás honí mlsná, málokdy je to skutečně signál nedostatku živin. Spíš Vaše psychika potřebuje pomoci a rozveselit.

Občas si klidně něco dopřejte, ale upravte si podle toho svůj den a určitě se netrapte, že jste něco pokazili. Vždycky záleží na množství. Kousek kvalitní čokolády jednou týdně Vám určitě neuškodí, berte to jako odměnu za snažení a něco na co se můžete těšit.

Znáte ještě nějaké další nástrahy? Jaké "klacky pod nohy" háže Vaše tělo Vám? Podělte se s námi o své "klacky a klacíky" v komentářích. 

Přejeme hodně sil při zdolávání překážek. Určitě to zvládnete.

 

 

Datum: 
Středa, 24 Červen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.