Únava a jak ji zvládat

Únavu zná každý, není ničím neobvyklým. Můžeme se s ní setkat ve zdraví i v nemoci. Jde o velmi nespecifický příznak. Únava může být příznakem tělesné i duševní nemoci, ale i důsledkem nadměrné tělesné či duševní námahy, nevyspání, projevem dlouhodobého stresu, ale i důsledkem užívání léků. Únavou rozumíme subjektivní pocity vyčerpání a ztrátu energie. Dalšími znaky je ospalost, neustálá potřeba spánku, ale i bolesti svalů a kloubů.

Musíme se s ní vypořádat tak, abychom ji zvládali. Musíme se s ní naučit zacházet. A jak na to?

1. Dýchání
Zkuste zpomalit a to nejlépe tak, že začnete nejdříve pořádně zhluboka dýchat. Vždy, když se cítíte stísněně a přepadá Vás pocit beznaděje, pak se zhluboka nadechněte. S každým takovým nádechem se rozhlédněte kolem sebe a zjistíte, že nic není tak dramatické.

2. Stanovte si denní plán
Řídíte se denním plánem, který vás vyčerpává? V noci se budíte s hlavou plnou myšlenek na to, co všechno nestíháte? Vytvořte si nový, úplně odlišný denní plán. Takový, který Vám pomůže dočerpat dostatečné množství energie.

3. Naučte se zastavit alespoň na chvíli své myšlenky.
V tu chvíli neplánujte, neorganizujte, pouze si vychutnávejte kouzlo okamžiku. Všímejte si například okolní krajiny. Všímavost totiž přebíjí stres a Vy díky tomu budete mít pocit, že máte věci pod kontrolou.
Pokud se v práci cítíte unaveně, dopřejte si malou pauzu a třeba se i trochu protáhněte. Odpočine si Vaše tělo, rozproudíte krevní oběh a i Vy si odpočinete psychicky. 

4. Hezké vzpomínky
Chvilu se zastavte a vzpomeňte si na hezké zážitky. Například o dovolené se každý z nás cítí šťastněji a klidněji, proto je dobré vystavit si někde fotografii z těchto klidných chvil. Díky nim si aspoň na chvíli vybavíte pocit pohody a harmonie.

5. Zacvičte si
Cvičení Vás příjemně uvolní a vyvolá příjemný pocit. Dostatek pohybu je skvělou prevencí proti únavovým stavům a pocitům, procházka či pobyt na čerstvém vzduchu, v tělocvičně či bazénu spolehlivě pomohou. Po takovémto pohybu budete také večer lépe usínat a Váš spánek bude kvalitnější, což rozhodně druhý den poznáte.

6. Zahrňte do svého plánu i zábavu
Přestože si říkáte, že je váš plán už tak nabytý, tak do něj zahrňte i zábavu. Podívejte se na svůj oblíbený seriál či film. Nebo si přečtěte nějakou knihu. Vymyslete něco, na co se budete těšit a u čeho můžete aspoň chvíli relaxovat.

7. Pravidelný spánek
Pokud je to jen trochu možné, navykněte si chodit spát ve stejnou dobu a také v určitou dobu vstávejte. Před usnutím si také nepouštějte televizi ani počítač.

"Sleeping" od "Tony Alter" licencováno podle CCBY2.0.

8. Nezdravé stravovací návyky
Jídlo má sice schopnost dodávat nám energii, některá jídla nám ale energii "berou". Na vině mohou být především mastná a těžká jídla, nedostatek vitamínů nebo nadměrná konzumace uzenin. Zkuste upravit svůj jídelníček. Jezte pokud možno pravidelně.

9. Pitný režim
Nemá-li člověk dostatečný přísun tekutin, pak se cítí mnohem více unaven. Pitný režim je základním problémem většiny populace. Příčinou únavy a následně bolestí hlavy bývá často dehydratace. Denní dávka tekutin by měla obsahovat nejméně 8 velkých sklenic čisté neperlivé vody. Na minimum bychom měli omezit přeslazené a kofeinové nápoje. Alkohol rovněž není vůbec vhodný, způsobuje utlumení centrální nervové soustavy a snižuje hladinu cukru v krvi.

10. Hurá do přírody!
Nic nás nemůže „probudit ze zimního spánku“ víc než procházky přírodou přírodou.

 

Štítky: 

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.