Zkuste s námi jarní klíčení

Konzumace různých klíčků již není nic nového, přesto mnoho lidí jeho výhody nevyužívá.

Přínosy klíčení semen

1.) Částečně se rozštěpí bílkoviny i škroby a také látky, působící v těle nadýmání, takže se zlepší i jejich stravitelnost. Škrob se štěpí na jednoduché cukry, bílkoviny na aminokyseliny a tuky na volné mastné kyseliny.

2.) Klíčením roste v zrnu množství esenciálních aminokyselin, které tělo nezbytně potřebuje,

3.) Jelikož zrno přijímá vodu, aktivují se enzymy.

4.) Stoupá až několikanásobně obsah vitamínů (především vitamínů skupiny B - thiamin, riboflavin, pyridoxin, vitamín C a vitamín E).

5.) Stoupá i množství minerálních látek - především zinku a železa.

6.) Mohou přinést oživení Vašeho jídelníčku.

První krok - Výběr semínek pro klíčení

Semínka k naklíčení vybírejte pečlivě. Čím kvalitnější budou, tím více z nich získáte.

Ke klíčení se používá mnoho druhů obilovin, brukvovitých a luštěnin. Nejpoužívanější jsou drobné zelené fazole - mungo.


Dál je populární hrách, cizrna, čočka, sója a fazole adzuki.

Naklíčené brukvovité rostliny – např. ředkvička, zelí, brokolice, řeřicha jsou oblíbené pro svou pikantní a ostrou chuť. 

Z obilovin lze použít – pšenici, ječmen, oves, žito, špaldu, pohanku nebo kukuřici.

Nikdy si ovšem nenechejte nakličovat jedovatá semena z čeledi lilkovitých či jakkoliv nevzhledná nebo zaplísněná semena.

Metody klíčení 

Asi nejjednodušší a nejdostupnější metodou klíčení je – klíčení ve sklenici. Jak na to?

Připravte si:

  • Sklenici – ze začátku Vám bude stačit skleněná půllitrová sklenice na zavařování. Lepší je se širokým hrdlem, abyste do ní mohli strčit ruku až budete klíčky odebírat. Pokud budete chtít klíčit větší množství, zvolte i větší sklenice. Pro každý druh semene používejte jednu sklenici.
  • Prodyšný netoxický materiál – pláténko, tyl, síťka proti mouchám. Tím se sklenice přikryje, aby do ní mohlo proudit dostatečné množství vzduchu.
  • Gumička – připevníme s ní látku ke sklenici.
  • Sítko – může se použít místo prodyšného materiálu a gumičky.
  • Semínka ke klíčení

Nasypeme semena do sklenice. Malá semínka například vojtěšky by měla jen pokrýt dno, velká semena př. mungo, cizrna, by měla sahat maximálně do čtvrtiny sklenice, protože klíčením zvětší svůj objem.

Sklenici naplníme vodou cca do půlky sklenice a necháme semena nasáknout vodu. Ideální je namočit je přes noc.

Druhý den ráno vodu vylijeme a sklenici naplníme studenou vodou, kterou necháme chvíli přetékat (odstraňují se tím produkty vzniklé při klíčení).

Poté vodu vyléváme přes pláténko, které máme připevněné na sklenici nebo přes sítko. Po promytí necháme vytéci všechnu přebytečnou vodu ze sklenice.

Semena pravidelně proplachujeme - v zimních měsících 2x denně a v letních měsících při velkém vedru i 3 - 4x denně. Aby nám nezačala semínka kvasit a plesnivět.

Nikdy nevystavujte klíčky přímému slunci.

Cca po 3 – 6 dnech, jsou klíčky dost dlouhé a můžeme začít sklízet úrodusmiley. Klíčky naposledy propláchněte, nechte okapat a dejte je do lednice.
Tam vydrží, lehce přiklopené víčkem, pár dní. Je ale potřeba je propláchnout tak 1x za dva dny.
Jíst by se jich mělo jenom trochu, na jedno jídlo tak 2 - 3 vrchovaté polévkové lžíce.

Dalším způsobem návodu ke klíčení je v nakličovací misce = biomisce.

Miska je vyrobena z ekologicky nezávadného materiálu – acrylskla. Jedná se o čtyři plastová plata – tři slouží ke klíčení a do posledního pak odtéká přebytečná voda z klíčků.
Semínka necháme nejdříve nabobtnat několik hodin ve sklenici naplněné vodou.
Vodu slijeme, semena dobře propláchneme, nasypeme v přiměřeném množství do nakličovacích misek a zakryjeme víkem.

Dle ročního období 2-4x denně důkladně proplachujeme studenou vodu, kterou naléváme do horní misky a necháme ji protéci až do poslední odpadové nádoby, ze které vodu vylijeme.  

Současně můžeme nakličovat tři druhy semen.

Využití klíčků 

Můžeme je konzumovat přímo třeba nasypané na pečivu.
Nebo jako součást přílohy. Tepelným zpracováním se ale ničí jejich cenné látky, proto je přidáváme až při konečné úpravě pokrmů.
Lze je přidávat je do zeleninových salátů nebo různých masitých jídel či polévek​.

Tak hurá hledat sklenici a kupovat semínka. I já jdu hledat. Budu moc ráda, když mi dáte zprávu, jak se klíčení povedlo.

 

Štítky: 
Datum: 
Čtvrtek, 16 Duben, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.