Otázka na horký víkend: Co jíst u vody?

Určitě nás čeká ještě pár horkých dní, kdy je ideální vyrazit k vodě. Ale co si s sebou zdravého přibalit?

Hladovět celý den určitě nemá smysl, ale zabalit si řízky, nebo spoléhat na opékanou klobásu, hranolky, smažený sýr či párek v rohlíku ze stánku určitě také není to pravé. Spolehněte se proto raději na vlastní zdravé zásoby.

Co přibalit do plážové tašky?

Mělo by to být něco lehčího, aby nás při plavání netáhlo ke dnu břicho jakoby plné hromady kamení, aby nám nebylo těžko a jídlo nás spíš osvěžilo a dodalo nám i 

tekutiny. To je hlavně ovoce, zakysané mléčné nápoje nebo zelenina.

Chybět by nemělo ani pečivo, které nám dodá energii na plácání se ve vodě.

Nezapomeňte i na bílkoviny. Šunka s vysokým procentem masa, tvaroh nebo sýr, to bude to pravé. V tom případě bude ideální pořídit si chladící tašku, pak se nemusíme obávat, že se zdravé pochoutky zkazí. Ale například některé druhy tofu nepodléhají tak snadno zkáze (k sehnání v Drogerii DM) a mohou se uchovávat i v pokojové teplotě.
Navíc zelenina a sýr na kostičky se zobají snadno a lehce k tomu přesvědčíte i děti, které na chvilku přiběhnou z vody.  

Z ovoce a zelininy volte trvanlivější a pevnější druhy, jako jsou okurky, jablka a papriky, před křehčími jahodami či broskvemi.

Více malých svačinek

Spíše než jedno velké jídlo se k vodě hodí několik menších svačinek. Jednou mohou být i zdravé varianty sušenek nebo müsli tyčinky bez polevy.
Složením můžu doporučit sušenky firmy REJ s.r.o., které mají i ocenění Vím, co jím. Můžete si vybrat z mnoha druhů, třeba sušenky grahamové, ovesné kokosové nebo ovesné čokoládové. O výběru müsli tyčinek si můžete počíst ve článku: 13. díl seriálu - JAK VYBÍRAT...MÜSLI TYČINKY

Výborné pamlsky jsou i oříšky a sušené ovoce, ale pozor dejte si – jen hrstičku, zase tolik toho nevyplavete.

Vlastní lahvičky místo limonády

Pitný režim je u vody moc důležitý. I v tomto případě ale raději spoléhejte na vlastní zásoby. 
Hlavní roli by měla hrát čistá voda. K ní je dobré mít s sebou i ředěný džus nebo domácí ledový čaj s trochou medu a citrónovou šťávou. 

Jednou „vychytávkou je den předem nápoj zamrazit - "zabijeme tak dvě mouchy jednou ranou". V chladící tašce nám nápoj nahradí jednu ledovou bombičku a zároveň, až povolí, máme jistotu, že budeme mít při ruce svou osvěžující "limonádu".

Kiosky raději vynechejte!

Stravování z kiosků se raději vyhněte, protože by byla velká náhoda, kdybyste se v nich objevilo něco aspoň vzdáleně vhodného smiley. Smažená jídla, která jsou nejčastějším sortimentem nás spíš „odrovnají“ než by nás dobili energií. "Rozplácneme" se na dece a do pohybu se nám moc nechce.

Na alkohol dvojnásobný pozor

Příjemné posezení na čerstvém vzduchu u vody si leckdo rád zpříjemní sklenkou vína nebo vychlazeným pivem. Na alkohol si ale u vody dávejme dvojnásobný pozor. Kalorie, které vyplaveme zase načerpáme zpátky, navíc při pití alkoholu člověku hrozí dehydratace, protože nevnímá pocit žízně.

Mám pro Vás tip: Do čeho zdravé pochoutky zabalit?

Výborné jsou uzavíratelné sáčky, které jsou praktické a skladné a hlavně těsnící, nic (ani ovoce) Vám tam neokorá, vydrží a šťáva se Vám nevyleje  do tašky.
Můžete je koupit třeba v Ikee: http://www.ikea.com/cz/cs/catalog/products/60251383/.

Tak si užijte krásné chvilky u vody a odpočiňte si.

Zdroje: 
Vím, co jím. Jak jíst u vody? http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/zdrava-vyziva/tipy-zdrave-vyzivy/Jak-jist-u-vody__s639x8536.html

 

Datum: 
Středa, 15 Červenec, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.