Jak zabránit přejídání: 9 snadných kroků k uzdravení

V dnešní době dostatku všeho je někdy problém s tím, že se přejídáme.

Jíme hodně z mnoha důvodů. Určitě Vás někdy Váš mozek "ponouká" k další a další porci.

Určitě ty myšlenky znáte:

  • "Jsem rozrušená. Jídlo mě uklidní."
  • "Přece se to nevyhodí."
  • "Zítra už to nebude, tak si toho dám dneska dost."
  • "Nic už v mém životě nemá cenu, tak se aspoň dobře najím."
  • "Zajím svůj pocit samoty."
  • "Nudím se, tak si dám něco dobrého."
  • "K televizi by se hodilo něco přikusovat."

A jak se s tím poprat? Když budete vědět jak, jistě to zvládnete.

Postupem našeho života se stává jídlo našim „osvoboditelem“ emocí. Jíme když nám je špatně, ale i když je nám dobře. Snažíme se příjemným pocitem z jídla zahnat smutek, nudu, samotu nebo depresi. Odměníme se za úspěch něčím dobrým. Známe to už od malička – čokoláda za dobré známky, bonbón za vynešení koše a mnoho dalšího.

Dám Vám teď 3 úkoly pro cestu k výhře:

  1. Zamyslete se, jaké pocity nejčastěji zajídáte? Jaké jsou Vaše spouštěče?
  2. Jaké pocity si objevují, když jíte nekontrolovaně? Pocit viny?
  3.  Kdy jíte z nudy? Nebo z pocitu samoty?

Popřemýšlejte si nad tím. Důležité je si to uvědomit - reálně a bez pocitu viny.

A můžeme začít s PLÁNEM UZDRAVOVÁNÍ - 9 snadných kroků k uzdravení

1. Stanovte si přesný režimrealistický a přizpůsobený Vám.
Plán, který Vám nedovolí ho jen tak změnit, přizpůsobovat si ho pro přejídání, pocity viny, nudy nebo samoty. Zaměstnejte něčím svou mysl a nebudete myslet jen na to co si dáte k obědu, svačině nebo večeři. 

2. Stálý cíl dne:
"Dnes nesním nic ze svého abstinenčního seznamu." Více ve článku: Abstinenční listina.

3. Plán jednotlivých dní
Co chci dnes zvládnout? Čeho chci dosáhnout? To je jen pár otázek, které Vám pomohou časově si rozplánovat den.

4. Plán, co udělám když…
Mám pocit, že nezvládnu stres v práci a dostanu obrovskou chuť na čokoládu – vstanu ze židle, projdu se a odvedu své myšlenky jinam. Nebo máte jinou metodu, která na Vás funguje?

5. Hodnoťte splnění svého plánu
Zrekapitulování dne je klíčem k sebepoznání, zhodnocení svých možností a porovnání plánů s jejich realizací. ​

Zúčtujte svůj den.
Zamyslete se nad tím:

  • Co se mi dnes povedlo? 
  • Probíhalo vše podle mého plánu? 
  • Nerušilo něco moje cíle?
  • Povedlo se mi překonat překážky, a jak jsem to udělala?
  • Jak jsem překonala své emoce jinak než jídlem?

Povzbuďte se: "Výborně. Tohle jsem zvládla/zvládl. Jen tak dál na další úkoly." když si uvedomíte každodenní úspěchy, ikdyž jsou malé, posílí Vás to a budete myslet zase o trošku pozitivněji a dá Vám to novou energii k dalším bitvám.

6. Udělejte si TAHÁK SILNÝCH STRÁNEK
Nebuďte jako v tunelu, kde vnímáte jen, že vše je špatně. 
Najděte věci, které na sobě oceňujete, co na sobě máte ráda/rád. Napište si seznam svých silných stránek na papír a v krizích si ho připomínejte, mohou to být i maličkosti.
Malý kousek z mého seznamu: "Vážím si na sobě toho, že se snažím vše řešit s úsměvem. Dělá mě šťastnou pomáhat ostatním lidem. Mám opravdu moc ráda svou rodinu..." Možná Vám připadá jako mě, divné a těžké chválit se sám/sama (ty tři věty mi trvaly opravdu dlouho vymysletsmiley), klidně si vezměte na pomoc někoho z rodiny.

7. Soustřeďte se na osobní vývoj
Posilte třeba své silné stránky, oprašte své záliby a zájmy. Začnete s něčím novým, o čemuž dlouho sníte.

8. Čeho chci dosáhnout?
Myslete na své cíle, že jste blíž a blíž, čím víc se budete rozvíjet, tím větší bude Vaše spokojenost, a tím budete mít méně příležitostí vracet se ke starým mindrákům, depresím a zvykům.

9. Vytvořte si „opěrnou síť“ – síť lidí, kteří Vás chytí, zachrání před pádem zpět. Koho můžete požádat o pomoc?

A hurá jsme u konce, že to nejsou až tak těžké metody. 
Vyzkoušejte je a napište nám do komentářů, jak se zadařilo. Těšíme se na Vaše úspěchy.

Inspirace:
Sanecka D., Vím, proč jím. CPress. 2012 

Štítky: 
Datum: 
Pondělí, 20 Červenec, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.