HOŘČÍK – náš ochranář

Proč je tak důležitý?

V těle dospělého je ho asi 25 g. Víc než polovina tototo množství je uložena v kostech.

Hořčík má v těle nezastupitelnou funkci:

  • Podílí se na všech procesech probíhajících v těle.
  • Působí jako ochranný faktor – antistresový, antitoxický, antialergický, protizánětlivý.
  • Umožňuje činnost některých enzymů.
  • Účastní se přenosu nervových a svalových vzruchů.
  • Je nezbytný pro tvorbu bílkovin, tuků i sacharidů.
  • Ovlivňuje srdeční činnost

Nejtypičtějším ukazatelem nedostatku jsou svalové křeče. Může se projevit i jako ranní únava, nespavost, bušení srdce, mravenčení nohou, časté bolesti hlavy a potíže s koncentrací.

Jak ho získat?

Zdroje najdeme hlavně v rostlinné říši:

  • celozrnné výrobky
  • pšeničné klíčky
  • luštěniny
  • listová zelenina
  • ořechy
  • kakao a čokoláda
  • ovesné vločky

Z živočišných zdrojů:

  • mléko a mléčné výrobky
  • drůbež
  • ryby

Kolik ho potřebujeme?

Podle směrnice EU ho denně potřebujeme 300 mg.

Zdroje:
Víš, co jíš.cz/teens. Na minerální látky s příborem, na minerály s geologickým kladívkem. http://www.viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=article&id=96:89&catid=55&Itemid=105
Kunová V. Zdravá výživa. Grada. 2004


Směrnice Rady 90/496/EEC z 24. září 1990 o označování výživových složek v potravinách

Štítky: 
Datum: 
Středa, 17 Červen, 2015

Komentáře

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.