4. díl seriálu ŽIVINY...SLOŽITÉ SACHARIDY

V minulém díle jsme se zaměřili na jednoduché sacharidya teď "jsou na řadě" složené neboli komplexní sacharidy.  

Tyto látky jsou tvořeny mnoha molekulami monosacharidů. Zpravidla se mezi zástupce složených sacharidů počítají ty sacharidy, jež obsahují více než 10 monosacharidových jednotek. Nejvýznamnějším představitelem polysacharidů je škrob.

Polysacharidy je těžké souhrnně popsat, protože se velmi liší svým chemickým složením kvůli svému rozdílnému počtu a uspořádání monosacharidových jednotek.
V potravinách se nejčastěji nacházejí škroby a celulóza, hemicelulóza a pektin.

Celulóza

  • Je komplex rozvětvených řetězců asi 5000 molekul monosacharidů.
  • Je tvořena vlákny nerozpustnými ve vodě a není ani štěpitelná lidskými trávicími enzymy, přesto má pro naše zdraví zásadní význam... Kvůli svým nestravitelným mechanickým částem čistí trávící trakt.
  • Nejčastěji tvoří stěny rostlinných buněk, proto jsou jejím hlavním přírodním zdrojem ovesné vločky a obaly různých semínek.

Škrob

  • Škrob je polymer, který je tvořen nejméně 3000 molekulami glukózy.
  • Také není rozpustný ve studené vodě a netvoří krystalické struktury.
  • Hlavním zdrojem škrobu jsou cereálie (rýže, obiloviny, kukuřice, atd.) a v potraviny z nich vyrobené (chléb, pečivo, těstoviny a další). Přijímáme ho i z brambor, luštěnin nebo zeleniny a ovoce.  Z ovoce je na škrob nejbohatší banán.

Inulin

  • U některých rostlin z čeledi hvězdnicovitých a zvonkovitých inulin nahrazuje škrob jako zásobní látku.
  • Lidský organismus ho ale také neumí dost dobře využít, proto se ve střevech chová podobně jako vláknina.
  • Tento polysacharid je obsažen hlavně v hlízách topinamburu, slunečnice nebo čekanky.

Glykogen

  • Je zásobní polysacharid živočichů.
  • Jeho zásoby jsou uloženy v játrech, jejich postupným uvolňováním tělo zajišťuje stálou hladinu cukru v krvi (glykémii),
  • Vyskytuje sei ve svalech, kde je zdrojem energie pro svalovou činnost.

Některé polysacharidy, které jsou nestravitelné (např. celulosa, pektin, inulin aj.) nebo jen částečně stravitelé řadíme mezi VLÁKNINU. 
Zajímavosti o vláknině najdete v dřívějším článku: Vláknina - stačí kliknout a už můžete číst smiley.

Proč jsou pro naše tělo tak významné? Aneb proč raději vločky než rohlík...

Velkou výhodou je jejich postupné uvolňování a dodávání energie po delší dobu.  
Navíc mají tyto potraviny nízký glykemický index.

Složené sacharidy by měly tvořit základ jídelníčku.

Zdroje:
Kunová V. Zdravá výživa. 2004. Grada
Víš, co jíš. Sacharidy ve výživě. 
http://viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=article&id=141%3A133&catid=53%3Asacharidy-ve-vyiv&Itemid=103

 

 

 
Štítky: 
Datum: 
Pondělí, 25 Květen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.