Zlozvyky, které mohou za Váš velký zadek

Mlsání, zajídání emocí nebo lenost hýbat se, to je jen "několik "viníků, kteří promění Vaše pozadí na velký nevzhledný měkký polštář, za který se jistě často stydíte.

Ale má to řešení...

Zlozvyk č.1: Mlsání místo jídla

Možná to znáte, snažíte se celý den, dáte si jen maličký oběd třeba salát a na konci pracovní doby dostanete obrovský hlad a sáhnete po nějaké rychlé dobrotě, která je hned po ruce – čokoládě, tyčince nebo slaných tyčinkách.

A jak z tohoto začarovaného kruhu ven? Nejdůležitější je "vlčímu" hladu předcházet. Jezte proto pravidelně menší porceZáklad je vědět, kdy si jednu porci máte dát, a kdy Vás opravdu jen honí mlsná. Pokud budete jíst pravidelně pětkrát denně a jídelníček budete mít pestrý, pak Vás nejspíš nečekané chutě na sladké moc často nepřepadnou.
Dál určitě také nevyřazujte ze svého jídelníčku nějakou živinu, třeba bílkoviny, které Vás nasytí.  

Zlozvyk č. 2: Nepravidelnost stravování

Kolik porcí jídla denně stihnete? Dvě, tři? To je opravdu málo, tělo potom překvapíte obrovskou porcí jídla najednou, ono se "lekne" a dělá si zásoby, které ukládá, víme kde – právě na zadečku nebo na břiše. U žen je to právě většinou ta zadní část těla smiley.
I denní nesnídání patří k tomuto nezvyku, protože první denní jídlo tedy snídaně doplní energii spotřebovanou během noci, kdy naše tělo pracuje za nás, když mi odpočíváme a nabíráme síly na nový den.

Zlozvyk č. 3: Noční přejídání

Častá neřest všech pracovně vytížených lidí. Přes den se skoro nezastavíte, takže nezbývá skoro ani čas na jídlo pomyslet a naopak doma Vás čeká plná lednička pochoutek a klid na jejich konzumaci.
No a když máte čas, proč si taky nedopřát něco pořádně „výživného“ plného tuků, takže pak přichází na řadu obrovská večeře a navíc ještě chipsy, slané oříšky nebo sušenky u sledování televize.
Ale omyl - Večeře by měla být tvořena spíš bílkovinami, které Vás zasytí a nebudete mít stále chuť vydat se k ledničce nebo do spižírny. A celkově by měla být lehčí.

Místo pochoutek k televizi vyzkoušejte zeleninu nebo vůbec nejlépe vydat se na procházku ven. Vymyslet můžete spoustu dalších aktivit, prostě jednoduše cokoli, co nemá spojitost s jídlem.

A nelehejte si dříve než tři hodiny po večeři. 

Zlozvyk č. 3: Lenost hýbat se

To je problém dnešní doby. Všude jezdíme autem a denně nemusíme ujít skoro ani pár kroků. U pohybu rozhoduje hlavně jeho délka a intenzita, není třeba se hned vrhnout na 10-ti kilometrový běh, po kterém Vás bude druhý den „bolet celý člověk“. Začínejte pozvolna, pak vydržíte déle pohyb dodržovat.

Zlozvyk č.4: Hladovění

Jasně stará známá nejjednodušší rada na zhubnutí je „Nežrat“ (omlouvám se, za vulgárnost, ale lidová rada je lidová rada). Ale myslíte si, že hladovění dlouhodobě vydržíte? Asi ne, že? Pak se vrátíte zpět ke svým běžným porcím a jste zase na začátku. Proto jezte raději menší porce častěji a výsledek se jistě dostaví.

Zlozvyk č. 5: Pití sladkých nápojů

Nemůžete vydržet den bez láhve sladké limonády? Pravděpodobně to dříve nebo později pocítíte na své postavě, protože tak dodáváte tělu glukózový šok a tělo se mu začne jednoduše bránit, rozkolísá hladinu cukrů v krvi a zvýší se Vaše chuť na další a další cukry.

Řešením určitě nejsou „dietní limonády“ s umělými sladidly. Zkuste zahnat chutě na osvěžující nápoj vodou s citrónem, ovocem nebo lístky máty. Osvěží Vás stejně tak. Vše je o zvyku. A to mluvím z vlastní zkušenosti.

Zlozvyk č. 6: Prosezené hodiny

Prosezené hodiny za počítačem je bohužel běžný den mnoha z nás a při něm je tak snadné vytvořit si větší „polštářek na sezení“ v podobě obrovského zadku. Jen samotné sezení nezpůsobuje až tak velký přírůstek na váze, může za to spíš kombinace celkového nedostatku pohybu s nevhodným stravováním.

Zlozvyk č. 7: Nedostatek spánku a odpočinku

Nešiďte se na hodinách spánku. Lidé, kteří spí méně než minimálních šest hodin denně, jsou dokonce až v 80 procentech náchylnější k tloustnutí. Když tělo nenačerpá potřebnou energii ze spánku, říká si o ní jinak – chce více sníst, mlsat rychlé cukry v podobě čokolády nebo „nakopnout“ kávou.

Kvalitní spánek je důležitý pro regeneraci a správné fungování lidského organismu.

Zlozvyk č. 8: Zajídání emocí

Spousta lidí se snaží zklidnit své emoce pomocí jídla – má vlastně takovou funkci „vylaďovače“ emocí nebo osvoboditele od emocí.
Mnoho lidí zajídá svůj smutek, stres nebo vztek. A na druhé straně i radost a veselé okamžiky se oslaví jídlem bez kontroly.

Pokud se ocitnete ve stresové situaci, nejprve se snažte uklidnit, vypít sklenici vody. Pokud chvilku počkáte nutkání dát si rychle sladkost se zmírní. Promluvte si o Vašich pocitech s někým blízkým, nebo se jděte projít. Každopádně si vždycky zvolte nějakou činnost, která Vám zabrání v přecpávání se pokaždé, když jste ve stresu.

Nemůžeme úplně odstranit emoce a stres ze svého života, ty k němu prostě patří, jen se musíme naučit nereagovat na ně kontraproduktivně. Ještě nikdo emoce jídlem „nevyléčil“.

Přeju hodně sil při boji se zlozvyky, není to jednoduchý boj, ale dá se zvládnout.
Něco pro Vás úsměv...

 

Štítky: 
Datum: 
Pondělí, 6 Červenec, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.