ŽELEZO aneb Jak je to s tím Pepkem námořníkem?

Proč je tak důležitý?

  • Železo je jedním z nejdůležitějších prvků v lidském organismu, je důležitý především pro procesy spojené s naší krví.
  • Je součástí červeného krevního barviva hemoglobinu, který je nepostradatelný pro transport kyslíku z plic dále do všech tkání. 
  • Podporuje tvorbu červených krvinek.
  • Ochraňuje naše tělo proti únavě.
  • V těle dospělého člověka je obsaženo více než 4,0 – 4,5 g železa. U žen je toto množství nižší než u mužů, což se přičítá ztrátám krve při menstruaci, kdy ho odchází větší množství z těla ven. 

Důsledkem nedostatku železa je chudokrevnost (anemie), která se projevuje hlavně bledostí, únavností, bušením srdce, dále se při objevují popraskané koutky úst, nechutenství, bolesti hlavy a celkové snížení obranyschopnosti organizmu.

Jak ho získat?

  • Hlavními zdroji železa je červené maso a vnitřnosti.
  • Dále ho můžeme doplnit i sardinkami, žloutky, tmavozelenou listovou zeleninou, sušeným ovocem, luštěninami, ořechy nebo celozrnným chlébem.
  • Jeho využití podporuje vitamín C. Proto je dobré pít k ranním cereáliím třeba džus nebo si vymačkat šťávu.
  • Naopak vápník, fosfor, tanin (hlavně v černém čaji), šťavelany (obsaženy třeba ve špenátu) a fytáty brzdí jeho využití.

Kolik ho potřebujeme?

Denní doporučená dávka podle směrnice EU je 14 mg. Vyšší potřebu mají ženy v období menstruace ale také těhotné a kojící ženy.

A jak je to s tím Pepkem námořníkem?

Slavný omyl s desetinnou čárkou se stal už v roce 1870 německému lékaři Emilu von Wolffovi. My ale zůstáváme s množstvím železa ve špenátu už "při zemi", takže víme, že 100 g této zelené listové zeleniny neobsahuje 30 mg železa ale 3 mg, což je poměrně běžné množství, takže žádný senzační zdroj.

Zdroje: 

Víš, co jíš.cz/teens. Po stopách stopových prvků. http://www.viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=article&id=103:94&catid=55&Itemid=105

Kunová V. Zdravá výživa. Grada. 2004

Směrnice Rady 90/496/EEC z 24. září 1990 o označování výživových složek v potravinách

Štítky: 
Datum: 
Pondělí, 22 Červen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.