Zdravé rady: Jak správně snídat?

Malá porce teorie na začátek

Snídaně by měla tvořit 20-25 % našeho denního příjmu živin.

Měla by být dostatečně pestrá, vydatná, z kvalitních a čerstvých surovin.

Jaké jsou její nejdůležitější funkce?

  • Pomůže nastartovat metabolismus a spalování po noční přestávce.
  • Dodá energii do nového dne.
  • Přispívá k zajištění vyrovnané hladiny krevního cukru během dopoledne.
  • Pomáhá k vyváženému stravovacímu režimu, protože díky rozvržení příjmu energie v do celého dne je organismus zvyklý na pravidelné dávky energie a nemá potřebu si vytvářet.
  • Studiemi je prokázáno, že kdo snídá, sní menší množství jídla během dne a netrpí pocity hladu.
  • Díky dodání energie pro mozek, zlepšuje dopolední výkonnost.

Pár slibovaných rad pro "snídaňáře"

1.Vyváženost, vyváženost, vyváženost

Už jste přesvědčeni pro snídánísmiley
Tak mám pro Vás jedno základní pravidlo: Vždy musíme myslet na dostatek všech živin, na žádnou nezapomínat – tedy dostatek bílkovin, sacharidů a tuků. Navíc je vhodné vše doplnit ovocem nebo zeleninou.

Sacharidů se při snídani nemusíme obávat:
Dodají energii, kterou pro ranní star potřebujeme. 
A co je jejich ranním zdrojem? Kvalitní pečivo (ideálně s větším obsahem žitné mouky), vločky naturalnepřislazované müsli. Navíc vše můžeme doplnit čerstvým ovocem.
Další variantou jsou kaše - rýžové nebo různé obilninové, doplněné třeba mlékem.
U snídaňových cereálií nezapomínejte, že jen zakápnutí mlékem nestačí, potřebujete dostatek bílkovin, takže si ho určitě přidejte.

Chcete umět poznat kvalitní pečivo? Počtěte si ve článku: 1. díl seriálu JAK VYBÍRAT....PEČIVO.

Jakou bílkovinou součást?
Můžeme přidat třeba plátkový sýr, různé tvarohové pomazánky, vejce (1-2 ks), bílý jogurt, kefír nebo podmáslí.
Pokud si chcete dopřát uzeninu, tak vyberte vysoce kvalitní druh s minimálním obsahem soli a vysokým podílem masa.

Nesmíme také zapomenout na tuky.
Ty ideálně získáme z ořechů, semínek a roztíratelných tuků.

2. Už je čas?

Ideální je se nasnídat do hodiny od probuzení. Získáme tím optimální reakci hormonů a enzymů potřebných k trávení.

3. Kousek ovoce nebo zeleniny ke každému jídlu

Kousek ovoce či zeleniny určitě patří i ke snídani. Porci můžete nahradit třeba i čerstvou ovocnou šťávou.

4. Nezapomeňte na ranní tekutiny

Ideálním nápojem je vlažný čaj.
Zkoušejte různé druhy, experimentujte, aby Vás to bavilo a nečekal Vás pořád jen jeden druh. Ráno si ho můžete i osladit, ideálně medem.

Co bychom měli na našem snídaňovém stole najít?

Varianty nasladko: obilné kaše, celozrnné pečivo s lučinou a kvalitní marmeládou, ovocný salát s jogurtem a semínky či oříšky, ječné/ovesné lívance s ovocem a tvarohem, smoothie koktejly, nedoslazované müsli s jogurtem.

A co použít na slanou snídani? Celozrnné pečivo či chléb se šunkou nebo sýrem, míchaná vejce doplněná zeleninou, omeleta se zeleninou, pečivo s cottage, lučinou, tvarohovými pomazánkami. Na mnoho dalších variant přijdete jistě sami.

Preferujte celozrnné pečivo před bílým
Celozrnné pečivo je pro zdraví mnohem vhodnější než pečivo bílé. Jejich energetická hodnota je skoro stejná, ale velký rozdíl je v ostatních živinách. To celozrnné obsahuje více vitamínů, minerálních látek a vlákniny, která má na naše zdraví velmi příznivý vliv. Navíc celozrnné pečivo nás zasytí na delší dobu. Vyplatí dávat přednost spíše pečivu žitnému či špaldovému před pečivem pšeničným.

Co když není na vydatnou snídani tělo ještě připravené?
Vyzkoušejte vydatné smoothie. Stačí trochu čerstvého ovoce, mléka nebo jogurtu a oříšků nebo semínek, výkonný mixér a rychlá, lehká, velmi zdravá a poměrně výživná snídaně je hotová.

Na snídani nemám čas: Výmluva

Jako důvod, proč někteří lidí nesnídají, uvádí nedostatek času. Ještě si po tomto článku myslíte, že je to tak složité?

A jak vypadá Váš snídaňový stůl? Podělte se s námi v komentářích pod článkem.

Zdroje:
Vím, co jím. Snídaně? Projezte se ke zdraví! http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/zdrava-vyziva/vyvazena-strava/Snidane-Projezte-se-ke-zdravi!__s638x7605.html

 

Štítky: 
Datum: 
Pondělí, 3 Srpen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.