Záchranář pro štítnou žlázu - JÓD

Proč je tak důležitý?

  • Je nepostradatelnou součástí hormonů štítné žlázy.  
  • Urychluje proces metabolismu.
  • Řídí tempo získávání energie z potravy.

Při jeho nedostatku se vyvíjí tzv. struma (jak se lidově říká „vole“, zvětšení štítné žlazy). Dál se jako následek nedostatečné funkce štítné žlázy se objevuje tloustnutí, únavnost, poruchy menstruačního cyklu, neplodnost a další zdravotní problémy. 
Velkým problémem je nedostatek jódu v období těhotenství, protože může vyvolat vážné zdravotní problémy plodu.

Jak ho získat?

  • Dovolte mi nejdřív otázku. Jakou používáte sůl? Běžnou nebo spíš "zázračnou pro své účinky" himalájskou a další druhy? Běžná kuchyňská sůl je totiž už dlouhou dobu právě o jód obohacována.  
  • Dalšími zdroji jsou: mořské ryby, vnitřnosti, mléko a mléčné výrobky.  I některé minerální vody jako třeba Vincentka, jsou dobrými zdroji.

Kolik ho potřebujeme?

Podle směrnice EU je doporučená denní dávka 150 μg.

 

Štítky: 
Datum: 
Úterý, 23 Červen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.