Vůle k hubnutí a jak jí trošku pomoci

Co je to vlastně vůle?

Vůle je označována jako schopnost pustit se do důležitých aktivit a ukončit nedůležité či nevhodné, schopnost překonat nechuť, schopnost upřednostnit dlouhodobě důležité před aktuálně lákavým, ale málo hodnotným nebo schopnost sebekontroly. Funkcí síly vůle je nás „nakopnout“, dodat nám rychle sílu, podržet nás ve slabé chvíli.

Pevná vůle není nic jiného než schopnost plnit vlastní předsevzetí a dotahovat svá rozhodnutí do konce. Pokud nejsme schopni splnit vlastní rozhodnutí, máme vůli slabou.

Každý z nás vůli má, jen neví, jak s ní pracovat. A pro mnoho z nás je to také dobrá omluvenka, proč nezačít něco dělat: „Já mám slabou vůli, tak nemá smysl se do toho pouštět.“

Silná vůle je nutná, pokud chcete shodit břicho, změnit životní styl, či začít cvičit. Jak ji ale posílit?

Silná vůle je spíš nesprávný nesprávný název pro sebeovládání. Dospělý člověk může přehodnotit své chování. Pokud se ukáže, že něco je pro mě nevýhodné, vyplatí se to změnit. A tady přichází na řadu sebeovládání.

Sebeovládání je třeba nejprve směřovat

Aby se výsledky dostavily, potřebujete, abyste dělali správné věci. Spousta lidí dělá chybu v tom, že se ovládají zcela perfektně, ale dělají přitom nesprávnou věc. Například nasadí si nějakou dietu v naději, že shodí přebytečné centimetry na břiše. Jednostranná dieta nemůže dlouhodobě fungovat. Oni to třeba nevědí. Sebeovládají se, ale nepřinese jim to žádoucí efekt. Později to vzdají. "Nemá smysl to zkoušet…“ řeknou si. Zkoušeli pouze nesprávný postup.

Proto zde jsou doporučení, jak vůli pomoci

1. Buďte kompetentní

Dříve, než začnete shazovat kila, nebo hubnout "pneumatiky" na břiše, ověřte si, co přesně víte o hubnutí a zda je Vaše metoda ta správná.

2. Rezervujte si čas i na relaxaci

Každý den věnujte nějaký čas relaxaci. Odpočinek by měl být i aktivní i pasivní. Odpočinek a příjemné pocity z prožité radosti Vám "dobijí baterii", a pak se Vám snadněji řekne ne řízečkům.

3. Splňte plán: odpočívejte a relaxujte každý den

Nestačí jen plánovat. Potřebujete to pak i zrealizovat.

4. Příliš mnoho cílů znamená problém

Mějte jen malé množství cílů současně, nesnažte se vše zvládnou hned, jděte po krůčcích a pomalu, vytvoříte tak trvalejší návyky.

Rozumnější je odstraňovat návyky jen postupně. Například:

  • Nejprve změňte stravu. I zde začněte po menších krocích. Dejte pryč pamlsky a přidejte zeleninu a ovoce. Pak se začněte trochu věnovat pravidelnosti jídla. Později trochu zkoumejte, jak přesně by měla vypadat porce a z čeho se má skládat.
  • Následně se začněte hýbat. Na úvod stačí, když denně půjdete na delší procházku. Později rychlejším tempem. Později začněte přidávat posilovnu.

5. Strategické plánování

Plánování znamená, že změny v životě nebudou ponechány pouze na náhod, ani na aktuální náladu. Můžete si naplánovat celou svou změnu. Udělejte si ze změn rutinu. I to že ráno vstanete, nasnídáte se, vyčistíte si zuby a jdete do práce, je rutina. Stejně tak pro Vás po čase může být rutinou jít do ledničky a bezmyšlenkovitě vytáhnout jogurt. Řády jsou prostě naše denní rutiny, které dodržujeme, proto je řád tak důležitý.

Komprese

Pokud nestíháte, spojujte podobné úlohy do jedné akce. Zde je příklad: nemáte čas cvičit, protože musíte jít pro děti? Jděte pěšky tím stihnete obojí.

Priority

Je dobré ujasnit si priority. Co je pro Vás nejdůležitější?

Připomínač

Při plánování je dobré mít k dispozici různé připomínky. Úkoly si dejte na viditelná místa, ať si je připomínáte – třeba na ledničku.

6. Opakování je jako cvičení

Pokud začnete s něčím novým, tak Vám to zpočátku nepůjde. Čím déle to budete opakovat, tím to bude snazší a tím méně chyb uděláte. To platí i pro činnosti spojené s "pevnou vůlí". Poprvé odmítnout po obědě u rodičů koláč je velmi obtížné. Čím častěji to však uděláte, tím snadněji vám to půjde.

Návyky se dají změnit a odvyknout, proto opakujte to, co chcete dělat, pravidelně. Je možné, že se vám nechce. Že to občas nezvládnete. Že selžete. No a co? Opakujte to při nejbližší příležitosti tak, jako kdybyste nebyli udělali žádnou chybu. Čím častěji budete dělat a opakovat správné věci, tím snadněji Vám půjdou.

7. Naplánujte si řešení situací předem

Naplánujte si dopředu, jak budete problémy řešit. Co uděláte, když dostanete chuť na čokoládovou tyčinku nebo chipsy? Vše mějte naplánované předem, bude pro Vás jednodušší to dodržet.

Tak přejeme hodně pevné vůle ke změnám.

Zdroje:
Veselý Miro. 6 tipů, jak získat silnou vůli. http://www.hubnuti-jak.cz/jak-si-dat-zavazek-ktery-dodrzite/6-tipu-ziskat-silnou-vuli/
Do formy. Přednáška: Vůle a sebekontrola aneb jak si poručit. http://doformy.net/2014/01/28/prednaska-vule-a-sebekontrola-aneb-jak-si-porucit/

 

 

Štítky: 

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická
Obrázek uživatele Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.