Vnější podpora: opěrná síť, která Vás vždy zachrání

Máte problémy s motivací? Co takhle vytvořit si "opěrnou síť"? 
Zkuste se zamyslet nad tím, kdo Vás podpoří, bude Vás pohánět a povzbuzovat ke změně.

Podpora od lidí, jimž důvěřujete, je totiž jako proud, který Vás bude nadlehčovat a unášet k dobrým výsledkům. 

Přestože si musíte poradit na své cestě sami a dokončit ji sami, je důležité, když Vás někdo podpoří a ocení Vaše úsilí.

Ať chceme nebo ne naše okolí nás velmi ovlivňuje. Může Vám velmi pomoct, ale naopak Vás také srážet k zemi.

Pojďte si tedy vytvořit svůj „podpůrný tým“. Jací jsou jeho členové?

1. Kouč = průvodce na cestě

Kouč je takovým Vašim průvodcem na cestě. Je to člověk s odbornými znalostmi z oblasti zdravého stravování a pohybu.
Poradí Vám se správným jídelníčkem, sestaví vhodné cvičení a ví, jak psychologicky podpořit Vaše snažení.
Kouč Vám předává odborné informace a motivuje Vás ke změně. 

Já moc ráda budu Vašim koučem a pomohu Vám na cestě ke změně. Stačí mi napsat na: info@nutricniordinace.cz

2. Spoluhráč = máme společný cíl

Spoluhráč je člověk se, kterým sdílíte společný cíl, ať už to je zhubnutí přebytečných kil nebo vyrýsování postavy.  

Je to někdo s kým si jdete zasportovat, třeba si i spolu zdravě vaříte, komu můžete v krizi, kdy byste si dala/dal dortík, zavolat a hlavně si dodáváte oporu, abyste z cesty nesešli do jiné uličky.
Motivujete se vzájemně k dalším a dalším dílčím krůčkům. Jste na stejně lodi.
Neskončíte třeba právě kvůli tomu, abyste to oba dokázali. Získáte tak energii a posilu pro další snažení.

3. Povzbuzovač = postaví na nohy

Povzbuzovač Vám upřímně a smysluplně zhodnotí Vaši situaci.
Postaví Vás v krizi na nohy.
Nabídne Vám podporu. Dodá odvahu. Neodsuzuje Vás, ale také Vám nic nenalhává.
Povzbuzuje Vás k tomu vydržet až do konce.

4. Rozhodčí

Rozhodčí je ten, kdo Vám dá pravdivou zpětnou vazbu. Nic Vám nenalhává. Je dobrým posluchačem a pozorovatelem a zanalyzuje pravdivě situaci. Pokud máte sklon se podceňovat, je Vašim pravdivým zrcadlem.
Zhodnotí, co se Vám povedlo a na čem je dobré ještě zapracovat.

Nemusíte mít nutně všechny funkce obsazeny, je jen důležité, že budete mít někoho, kdo Vám dodá podporu a budete se o něj moci opřít v krizi.

Zamyslete se a sepište si: 

  • Na koho se můžu spolehnout?
  • Kdo ocení mé úsilí?
  • Kdo mi usnadní změnu návyků?
  • Kdo pro mě bude pozitivním příkladem?
  • Kdo si se mnou zajde zasportovat?
  • Komu zavolám, když budu mít chuť mlsat?

A co sabotéři?

Když se postavíte za sebe a vysvětlíte všem, jak je pro Vás změna důležitá, určitě nebudou lidé ve Vašem okolí Vaše snažení sabotovat, ale podpoří Vás.  

Co Vám pomůže vydržet? Co Vás vede na scestí? Požádejte je o konkrétní pomoc:

  • Aby Vám nenabízeli nevhodná jídla - to určitě znáte od babičky - ta Vám napeče spoustu dobrot, protože Vám chce udělat radost. Vlídně ji ale vysvětlete, že jen ochutnáte, ale nesníte celý pekáč.
  • Aby před Vámi nezdravá jídla nejedli - tady je ten pocit, ostatní to "můžou" a já ne. Nepodporujte v sobě tuto křivdu, vždyť Vy nejste trpícísmiley, máte spoustu jiných variant.
  • Aby nekupovali nezdravá jídla - znáte to: "Co není v domě, to nemůžu sníst." Pokuste se nemít doma nezdravé zásoby.
  • Aby nedávali nezdravé pochoutky na viditelná místa - nenuťte zbytečně svou hlavu přemýšlet, že byste si to mohli dopřát.

Uzavřete se svým okolím dohody

Proberte se svým okolím, jak je pro Vás jejich podpora důležitá, jak věříte ve změnu.

Začněte třeba se slovy:

  • Potřebuji vaši láskyplnou podporu a spolupráci.
  • Dodejte mi, prosím, podporu.
  • Nedávejte mi bonboniéry a nezdravé jídlo jako dárky.
  • Dávejte mi najevo svou náklonnost jinak než jídlem.
  • Podpořte mě ve snažení sportovat. Můžeme sportovat společně?
  • Nepřijímejte kompromisy. Jděte si pevně za svým cílem.

Vytvořte odpovědnost

Vaše podpůrná síť ve Vás také vytvoří pocit odpovědnosti za splnění.
Když se svěříte se svými cíli lidem, bude Vás to nutit neucuknout a jít dál. Tak snadno se nevzdáte.

Přejeme Vám hodně pevnou síť a hodně sil ve cestě k cíli...

Zdroje:
McGraw P. Zbavte se nadváhy jednou provždy. 2003. Pragma.  

Štítky: 
Datum: 
Středa, 12 Srpen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.