VÁPNÍK - král mezi minerálními látkami

Vápník právem můžeme zařadit mezi makrominerální látky, protože je ze všech minerálních látek zastoupen v našem těle v největším množství.

Dospělý člověk má v těle asi 1200 g vápníku. Asi 99 % totoho množství je v těle uloženo v kostech a zubech, zbytek v ostatních tkáních.

Proč je tak důležitý?

  • Zajišťuje pevnost kostí a zubů.
  • Účastní se na průběhu mnoha procesů probíhajících v těle - srážení krve, stahy srdce, přenos nervových vzruchů a další.
  • Jeho vstřebávání podporuje vitamín D.

Při nedostatku vápníku ve stravě se může rozvinout u dětí křivice (rachitis) a u dospělých osteomalacie (měknutí a deformace kostí) nebo osteoporóza (řídnutí kostí, kdy se vápník začne uvolňovat z kostí a ty jsou pak křehké a velmi snadno se lámou).
Dále se objevuje kazivost zubů a horší se i kvalita nehtů. 
Nedostatek také přispívá k poruchám srdečního rytmu, křečím a únavě.

Jak ho získat?

Nejbohatšími zdroji jsou:

  • mléko a mléčné výrobky, obzvlášť ty zakysané
  • sardinky v oleji, ale jen pokud je jíte i s kostičkami a další mořské ryby
  • některé druhy zeleniny, například zelená paprika a brokolice
  • luštěniny
  • mák
  • ořechy

Obecně z rostlinných zdrojů je ale méně využitelný.

Kolik ho potřebujeme?

Podle Směrnice EU je doporučená denní dávka pro vápník 800 mg.

Zdroje:
Víš, co jíš.cz/teens. Na minerální látky s příborem, na minerály s geologickým kladívkem. http://www.viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=article&id=96:89&catid=55&Itemid=105
Kunová V. Zdravá výživa. Grada. 2004

Směrnice Rady 90/496/EEC z 24. září 1990 o označování výživových složek v potravinách

 

Štítky: 
Datum: 
Úterý, 16 Červen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.