Stévie - "zázračné přírodní sladidlo" nebo je to trošku jinak...

Stévie je rostlinka, která je v poslední době často spojovaná s náhradou bílého cukru.

Tato rostlinka a extrakt z ní obsahuje přirozeně sladce chutnající glykosidy, které lze používat ke slazení za studena i do tepelně upravovaných jídel.
Lze ji používat samostatně i jako náhradu části cukru v receptech.

Hlavním důvodem, proč je stévie tak oblíbená, je její nulový obsah kalorií, žádná glukóza, fruktóza ani sacharóza a extrémně vysoká sladivost, což z ní dělá nádradu cukru bez přijetí kalorií.

Vlastnosti a účinky:

  • je 200 až 300krát sladší než cukr, přitom nemá žádnou kalorickou hodnotu
  • odolává vysokým teplotám, proto může být použita při vaření a pečení
  • při jejím získávání (sušené listy) nejsou použity žádné konzervanty nebo umělá barviva
  • snižuje chuť na tabák a alkoholické nápoje

Druhy produktů:

  1. Sušené nebo drcené listy rostliny - nejvhodnější a nejjednodušší forma stévie, bez přídatných látek.
  2. Domácí tekutý extrakt – můžete si ho vyrobit doma. Listy (čerstvé nebo sušené) a voda nebo potravinářská alkohol.
  3. Komerční extrakt – nemáte záruku, že nedošlo k velkému průmyslovému zpracování a z obalu to většinou nezjistíte.
  4. Stévie jako umělé sladidlo ve formě pilulky, prášku nebo v produktech – vysoce průmyslově zpracovaná forma a ta s sebou nese možné množství aditiv.

Nejvýhodnější je tedy přijímat stévii v přírodní podobě rostlinky například pěstovat ji v květináči nebo na zahrádce.

Proč ji nepoužívat často?

Podle některých odborníků vede sladká chuť, při které nedojde k dodání sacharidů k nepříznivým biochemickým reakcím.
Zjednodušeně: sladká chuť ze sacharidů normálně znamená zrychlení přesunu glukózy z krve do buněk, aby bylo v krvi místo na další dávku cukru. Jenže po sladké chuti ze stévie (ani jakýchkoliv umělých sladidel) sacharidy nepřijdou a organismus zůstává ve fázi nižšího obsahu glukózy v krvi (hypoglykémii). Pokles glykémie může být provázen i uvolněním stresových hormonů adrenalinu a kortizolu, které pro vyřešení hypoglykémie mobilizují cukr ze zásob ve svalech a játrech anebo dokonce z bílkovin a tělesných tkání. Nadměrné uvolňování stresových hormonů může nepříznivě ovlivňovat naše nadledvinky a tím i celkové zdraví.

Navíc její pravidelné používání ve vyšších dávkách může podporovat chuť na sladké a návyk na stále vyšší a vyšší dávky.

 

Lepší je tedy omezovat postupně celkový návyk na sladkou chuť, občas stévii použít můžete, ale jako u všeho - všeho s mírou.

 

Zdroje:
Víš, co jíš. Stevia – přírodní sladidlo a jeho zdravotní účinky. www.viscojis.cz/vyziva/vyziva-zajimavosti/442-stevia-pirodni-sladidlo-a-jeho-zdravotni-uinky
EUFIC. Stevia - přírodní sladidlo s velkými možnostmi. Potraviny dneška 10/2009. www.eufic.org/article/cs/page/FTARCHIVE/artid/Stevia-prirodni-sladidlo-velkymi-moznostmi/-10].
Emplowed Sustenance. Why I Quit Stevia. http://empoweredsustenance.com/is-stevia-bad-for-you/
Yang Q. Gain weight by “going diet?” Artificial sweeteners and the neurobiology of sugar cravings. Neuroscience 2010. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2892765/

 

 

 

 

 

 

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická
Obrázek uživatele Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.