Ranhojič ZINEK

Proč je tak důležitý?

  • Je hlavním ochranným prvkem imunitního systému. Je důležitým antioxidantem, takže dokáže zneškodňovat škodlivé volné kyslíkové radikály a omezovat jejich vznik.
  • Má vliv na správnou funkci a strukturu buněčných membrán.
  • Je součástí nebo alespoň ovlivňuje okolo 200 enzymů v těle. Spolu s chromem mimo jiné umocňuje působení inzulínu.
  • Je nezbytný pro hojení ran.

Typickým projevem nedostatku zinku jsou bílé skrvny na nehtech. Dál dochází ke snížení odolnosti vůči chorobám, k poškození kůže, padání vlasů a špatně se hojí rány.

Jak ho získat? 

  • Zinek je hojně zastoupen v červenám mase a v jiných potravinách bohatých na bílkoviny (mléčné výrobky),
  • celozrnných obilovinách,
  • luštěninách,
  • dýňových a sezamových semíncích.
  • Je lépe využitelný z živočišných než z rostlinných potravin.

Kolik ho potřebujeme?

Doporučení EU je 15 mg za den.

Zdroje: 
Víš, co jíš.cz/teens. Po stopách stopových prvků. http://www.viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=article&id=103:94&catid=55&Itemid=105
Kunová V. Zdravá výživa. Grada. 2004

Směrnice Rady 90/496/EEC z 24. září 1990 o označování výživových složek v potravinách

 

Štítky: 
Datum: 
Pondělí, 22 Červen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.