Probiotika a prebiotika - pomocníci pro trávící systém

Vždy, když se mluví o jogurtech nebo jiných zakysaných mléčných výrobcích, přijdou na řadu pojmy PROBIOTIKA a PREBIOTIKA.

Často slýcháme, jak jsou pro náš organismus  zdravá. Co to ale vlastně znamená?
Probiotikum (pro = příznivý, bios = život) je mikrobiální součást stravy, která má při konzumaci v dostatečném množství příznivé účinky na naše zdraví. Jednoduše řečeno, probiotikem se rozumí zdraví prospěšná bakterie.
Naopak prebiotika představují nestravitelnou složku naší stravy, která slouží jako potrava pro probiotika.

Neprve se zaměříme na probiotika

Náš zažívací trakt obsahuje přirozeně obrovské množství různých bakterií. Z hlediska zdraví je však žádoucí, aby byl zažívací trakt osídlen správnými bakteriemi, s převahou Lactobacillů a Bifidobakterií. Tyto bakterie totiž chrání organismus před patogeny, které mají negativní vliv na lidský organismus. Dále se užívají některé kmeny rodů Escherichia, Bacillus, Enterococcus a Saccharomyces.

Jak probiotika vlastně fungují?

Přátelské bakterie „soutěží“ se škodlivými bakteriemi o místo na střevní sliznici. Když je přátelských bakterií dostatečné množství, mohou snáze obsadit střevní sliznici a bránit ji před zachycením nežádoucích mikroorganismů. Navíc probiotika produkují látky, které pomáhají ničit škodlivé bakterie (např. určité mastné kyseliny, které snižují střevní pH).

Hlavní zdravotní účinky probiotik

Pozitivní vliv probiotik na zdraví je dnes již jednoznačně prokázán. V řadě studií bylo prokázáno, že konzumace probiotik příznivě ovlivňuje složení střevní mikroflóry, kdy zvyšuje výskyt zdraví prospěšných mikroorganizmů a snižuje počty těch škodlivých.

Zde je výčet významných zdravotních účinků, jistě si v nich každý najde důležitý účinek právě pro své zdraví:

  • obnovení střevní mikroflóry (nejen) po užívání antibiotik
  • správná funkce zažívacího systému - správný průběh trávení (zlepšují pohyblivost střev, prokrvení)
  • prevence nebo zmírnění alergických a atopických projevů u dětí
  • celkové zvýšení odolnosti organismu - stimulace imunitního střevního systému
  • prevence respiračních onemocnění (nachlazení, chřipka) a infekcí močového ústrojí - prevence a léčba virových onemocnění
  • syntéza některých vitamínů (vitamín K, vitamíny skupiny B )
  • zkrácení nebo zmírnění příznaků zánětlivých střevních onemocnění a průjmů
  • snížení množství enzymů a bakteriálních metabolitů, které mohou způsobovat nádorové bujení  - snížení rizika vzniku rakoviny střeva
  • prevence či zmírnění nespecifických a nepravidelných zažívacích potíží
  • zvýšení odolnosti střev proti choroboplodným mikroorganismům vyvolávajícím průjmy
  • pomocí laktázy, které probiotikum obsahuje, pomáhá štěpit mléčný cukr a tak zlepšuje jeho snášenlivost u osob postižených laktózovou intolerancí - zmírnění laktózové intolerance
  •  regulace hladiny krevního cholesterolu, snížení hladiny škodlivého cholesterolu LDL
  • znesnadnění pomnožení patogenním mikroorganismům ve střevech
  • zmírnění zažívacích potíží způsobených chemoterapií a radioterapií
  • zvýšení schopnosti vstřebávání minerálních látek (vápníku)
  • zlepšení trávení bílkovin

    "Probiotics Vs. Antibiotics Protesters" od "Post Memes" licencováno podle CCBY2.0.

Kde probiotika najdeme?

Probiotika jsou nejčastěji součástí zakysaných mléčných výrobků a potravinových doplňků. Z mléčných výrobků jsou dobrým zdrojem především některé jogurty, speciální kysané mléčné nápoje, vysokodohřívané tvrdé sýry, mléčně kvašená zelenina (typicky kysané zelí či rychlokvašené okurky) a šťáva z kysaného zelí.
V dnešní době jsou o probiotické mikroorganizmy obohacené například také některé dětské výživy, oplatky či trvanlivé masné výrobky

Zakysané mléčné výrobky jsou pro nás a naše trávení prospěšné, ale organismy v nich žijící se v nás nezabydlují, jen naším traktem projdou, lépe využitelné jsou tedy z doplňků stravy.

Navíc je většina prospěšných látek z mléčných výrobků je zničena ještě v žaludku a do střeva se vůbec nedostanou. Pro tento účel jsou doplňky stravy s obsahem bakterií přizpůsobeny, lépe odolávají žaludečním šťávám a žluči a dostanou se tam, kam mají, v tomto případě jsou to střeva.
Trpíme-li tedy častými průjmy, nadýmáním, užíváme léky anebo jsme po léčbě antibiotiky, jsou probiotika pro nás vhodným doplňkem, který navíc podporuje naši imunitu a reguluje potíže s trávením. Je možné je užívat dlouhodobě, nejsou návykové a chrání celý náš organizmus.

Prebiotika – výživa pro probiotika

Prebiotika jsou nestravitelné složky potravy, které zvyšují počet zdravotně prospěšných mikroorganizmů ve střevě nebo podporují jejich činnost ve střevě, zajišťují jim „potravu“. Prebiotika vytvářejí ve střevě podmínky pro správné osídlení a funkci střevní sliznice, podporují růst a aktivitu prospěšných mikroorganismů v tlustém střevě.

Zdravotní účinky prebiotik:

  • příznivý vliv na složení mikroflóry zažívacího traktu
  • zvětšení objemu stolice a tím zlepšení střevní pasáže
  • prevence zácpy
  • prevence vzniku nádorů tlustého střeva a konečníku
  • snížení hladiny krevních tuků a cholesterolu
  • vazba některých vitaminů, stopových prvků, vápníku, hořčíku, cholesterolu, čímž je pozitivně ovlivněno jejich vstřebávání
  • vláknina váže též některé toxiny, a tím bezprostředně chrání střevní sliznici a posléze celý organizmus před jejich působěním
  • nezanedbatelným účinkem je zpomalení vstřebávání jednoduchých sacharidů
  • podporují střevní peristaltiku (střevní pohyby).

Kde prebiotika najdeme?

Prebiotikem se rozumí zejména vláknina, a to především na bázi oligosacharidů (například inulin). Tyto látky se nachází hlavně v obilovinách, ale i v ovoci a zelenině. Ze zeleniny najdeme nejvíce prebiotické vlákniny v česneku, cibuli nebo pórku. ovoce (meruňky, jablka,...)

Symbiotika – zdravý koktejl

Symbiotika jsou potraviny či potravní doplňky spojující účinky probiotik a prebiotik.

Zdroje:
Kunová V. Zdravá výživa. Grada 2004
Víš, co jíš. Probiotika a prebiotika. http://www.viscojis.cz/onemocneni-vyziva/onemocneni-zajimavosti/146-probiotika-a-prebiotika
Víš, co jíš/teens. Probiotika, prebiotika a symbiotika. http://viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=article&id=85%3A79&catid=96&Itemid=146
Naše výživa. Probiotika a prebiotika. http://www.nasevyziva.cz/sekce-ostatni-vyzivove-doplnky/clanek-probiotika-a-prebiotika-160.html

 

 

Komentáře

Dobrý den, na vašich stránkách jsem poprvé a musím říct, že jsou mo užitečné!!! Už skoro rok se snažím žít zdravě a jíst co nejvíce zdravých produktů a také tak vařit, teď jsem ve 4 měsíci těhotneství a vzhledem k tomu, že jsem nemohla otěhotnět skoro 4 roky, připisuji úspěch právě změně životního stylu...Možná taky pomohl Bioron, který jsem začala užívat na jaře a tak mám mnohem víc energie, upravilo se mi zažívání a jsem úplně zdravá!!!Hlavně teď díky miminku jsem hrozně šŤastná a to asi je to co mi chybělo v životě nejvíc!!!Určitě se budu na vašich stránkách inspirovat i nadále.

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická
Obrázek uživatele Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.