Otruby – levný pomocník střev i hubnutí

Otruby jsou obalové části zrna.
Jsou to vlastně jakési odpadní produkty z mlýna, ale jsou doslova plné minerálních látek, bílkovin a hlavně prospěšné vlákniny. Navíc mají  nízkou kalorickou hodnotu a pomáhají snižování váhy.

V čem jsou otruby našimi pomocníky

Pomoc pro trávící trakt
Díky vysokému obsahu vlákniny zadržují vodu v těle, zvětšují objem stolice, zrychlují pohyb stolice ve střevech, a tím zabraňují zácpě.

Pomoc pro detoxikaci
Zadržují dráždivé a jedovaté látky, cholesterol, žlučové soli a karcinogeny, které se nacházejí ve střevech a zvyšují jejich vylučování stolicí ven z těla.

Prevence rakoviny tlustého střeva - Ovesné otruby chrání před rakovinou tlustého střeva
Při každodenní konzumaci a ve spojení s dostatečným pitným režimem chrání ovesné otruby střevní stěny.
Střeva můžeme přirovnat k filtru, který pokud je zanesen nečistotami, nevykonává svou činnost tak dobře. Ovesné otruby pak hrají takovou roli „střevní utěrky“, protože na sebe nevhodné látky poutají a odvedou je ven z těla.

Ochrana před cukrovkou
Snižují rychlost, jakou se „rychlé“ cukry dostávají do krve, a tím zpomalují vylučování inzulínu, a tak i únavu jater.

Pomocníci pro hubnutí
Tyto přírodní potraviny podporují hubnutí. Jak?

  • Pomáhají absorbovat kalorie v tenkém střevě.
  • V těle bobtnají, a tím nás zasytí.
  • Snižují také glykemický index spolupřijímaných potravin.

Zajímavost: Při styku s vodou otruby nabobtnají až na třicetinásobek svého původního objemu.

Pozor

Kvůli obsahu tvrdého ligninu (látka zabezpečující pevnost obalových vrstev) mohou otruby narušit sliznici střev. Z toho důvodu se nedoporučují konzumovat pacientům s kolitidou nebo dráždivým tračníkem.

Dále obsahují fytáty, které vytvářejí nerozpustné směsi s minerálními látkami jako je železo, zinek a vápník, čímž brání vstřebávání těchto látek ve střevech, proto je třeba nepřekračovat denní dávku 30 g otrub na den (2 polévkové lžíce). Pokud se ale celozrnné obilniny konzumují vařené, naklíčené nebo vykynuté (chléb a jiné pečivo), tento nežádoucí účinek je omezen na minimum.

Jak pozitivních účinků využít?

Nejlepší je otruby sníst přímo bez další úpravy.

Jelikož ale pro většinu lidí nejsou dvakrát velkou pochoutkou, můžete jejich chuť „zamaskovat“ – třeba přidáním do jogurtu, ranních kaší nebo pečiva.

Je možné je i předem namočit do vody nebo mléka, tím změknou a nebudou Vám tak vadit tvrdší slupky.

V každém případě je potřeba je dostatečně zapít nějakou tekutinou.

 

Tak hurá na nákup… wink

 

 

Datum: 
Středa, 13 Květen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická
Obrázek uživatele Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.