Otázka jak pro princeznu: Hrách nebo hrášek?

Zelený hrášek v syrovém stavu považujeme za zeleninu

Ale sušením se, jak v pohádce, promění na luštěninu a získává jiné vlastnosti...

A v čem jsou zásadní rozdíly těchto „bratříčků“?

Zelený hrášek a sušený hrách jsou plody stejné rostliny. Rozdíl mezi nimi je ale nejen chuťový… ale také v obsahu vitamínů, minerálních látek, bílkovin, sacharidů i v energetické hodnotě.

Rozdílné složení

Zelený hrášek není ještě úplně dozrálý plod a svým složením se více blíží zelenině.
Naproti tomu hrách jako luštěnina není tak úplně jen usušený hrášek, ale je to plně vyzrálé semeno, které je usušeno a má tak i jiné složení. Lusky nebo zelený hrášek mají v sobě daleko více vody stejně jako jiné druhy zeleniny. Jejich usušením klesá množství vody z 90 až na 10 %.

Hrášek má více vitamínů

Hrášek má více vitamínů, protože je v syrovém stavu bez jakékoli úpravy.
Zelený plod je významným zdrojem antioxidantu – vitamínu C,  dále pak vitamínu K, B1, kyseliny listové i karotenů.
Sušením hrách ztrácí část vitamínů rozpustných ve vodě, hlavně vitamín C a K.

Čím jsou tyto vitamíny významné? 
Karoteny
 chrání náš zrak a npomáhají obnově sliznic.
Vitamíny skupiny B jsou velmi důležité pro naše mentální zdraví a pevné nervy, ale také pro naši imunitu.

Sušený dodá více minerálních látek

Abych zmínila i výhodu sušeného hrachu, ten má jako luštěnina více minerálů jako třeba hořčík, železo draslík, mangan nebo fosfor.

Hrách je skvělým rostlinným zdrojem bílkovin

Hrách skvělým zdrojem rostlinných bílkovin. Už naši předci tuto výhodu využívali, protože zdroje živočišných bílkovin jako maso pro ně byly vzácné. Dnes v období dostatku všeho na rostlinné bílkoviny docela zapomínáme.  

Hrášek jako elixír mládí pro naše svaly a kosti

Kombinace vitaminů, minerálů, bílkovin a nukleových kyselin dělá z hrášku injekci energie pro naše buňky, tkáně, mozek i nervový systém. Podporuje růst svalové hmoty a pevnost tkání, včetně kostí.

Který dodá více energie?

Dalším rozdílem je energetické hodnota. Co myslíte, který z nich dodá více energie?
Určitě jste uhodli, že vítězem je hrách. Sušením se vlastně „zkoncentrují obsahové látky“, takže hrách nám dodá více energie a zároveň více zasytí.  

A co nadýmání? Jsou i v tomto nepříjemném ukazateli rozdíly…

Většinu lidí zelený nadýmá méně. A to kvůli jeho menšímu obsahu oligosacharidů, což jsou látky odpovědné právě za nadýmání.

Je dobré využívat všech výhod a zařadit do jídelníčku hrách i hrášek...

Datum: 
Středa, 10 Červen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.