Lilek, neprávem opomíjená zelenina

Lilek je díky svému složení zeleninou, která určitě patří na náš stůl. 

Proč ho do jídelníčku zařadit? Co takhle mít radost ze života díky lilku

Užitečnou výhodou je jeho vysoký obsah vody, až 90% celkové váhy a nízké množství kalorií (Ve 100 gramech najdeme jen něco kolem 21 kalorií). 

Tento fialový plod je velmi vhodným zdrojem beta-karotenu (provitamínu A), který je důležitý hlavně pro náš zrak, a také posiluje odolnost organismu proti nemocem. 
Dále obsahuje směs vitamínů skupiny B, které jsou nezbytné pro dobrou funkci imunitního systému, pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi a „obšťastňují“ nervy, z čehož plyne optimismus a radost ze života

Když se vrhneme na minerální látky je lilek výborným zdrojem draslíku. Najdeme toho v něm ale mnohem více například i železo, hořčík, zinek a mangan.

Proč je dobře, že je fialový? Obsahuje unikátní antokyan, barvivo které ochrání naše srdce a cévy.

Pomocník našeho zdraví

  • Obsažená směs látek chrání mozek před poškozením volnými radikály a oddaluje stárnutí tohoto důležitého orgánu.
  • Dále má silné antivirové a protiplísňové účinky, které pomáhají odolávat infekcím.
  • Účinné látky také působí krvetvorně a pročišťují organismus, takže ideální zelenina pro detoxikaci těla.
  • Napomáhají funkcím jater a žlučníku.
  • Díky silným diuretickým a digestivním vlastnostem, významně zvyšuje účinek redukce váhy.

Důležité je pocení, ale jen pro lilek Smile

Tyto fialové plody dáváme na náš talíř zásadně tepelně upravené, zasyrova bychom si na nich moc nepochutnali.
M
ůžeme je zpracovat na spoustu různých způsobů - jde je dusit, zapékat, grilovat apod.

Důležité je jejich vypocení - Lilek posolte, nechte chvilku odstát a vodu osušte. Nebude potom tak "blátivý".

Lilek je ideální zeleninou na grilování. A kdo by si nějakou tu letní grilovačku nedal, že. Nechte ho vypotit, a pak ho grilujte nasucho, případně lehce potřete olivovým olejem nebo směsí oleje, citrónové šťávy a bylinek. Můžete ho ale i plnit například masem a zapékat. Raději ale zapomeňte na smažení. Ze zdravé zeleniny se tak totiž stane kalorická nezdravá bomba.

Tak hurá na zeleninové vaření s lilkem.

Datum: 
Středa, 8 Červenec, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.