Jak na výkyvy nálad?

Náladu může ovlivnit i náš způsob stravování.

Co tedy dělat v krizových situacích a čeho se raději vzdát?

Strava má mimo jiné vliv i na naši náladu. Špatnou volbou stravy si můžete uškodit. Zkuste se podrobně zaměřit na svůj jídelníček.

Nejčastější příčinou mnoha potíží je kolísání hladiny krevního cukru.

Jak postupovat při jednotlivých výkyvech nálad?

Agresivita

Za agresivitou může stát nedostatek sacharidů. Při snížení hladiny cukru v krvi pod potřebnou hranici se totiž začne tělo pomalu dostávat do tzv. hypoglykemie, která se projevuje nervozitou. Také se začnou(stejně jako při stresu) vyplavovat hormony jako glukagon, adrenalin a další, které právě agresivitu vyvolávají.

Řešením je zklidnění přísunem sacharidů, protože sacharidy zvyšují hladinu hormonů serotoninu a dopaminu v krvi, které naopak projevy zmírní. Stejně tak ale funguje i druhý extrém – přijmete-li velké množství jednoduchých sacharidů(cukrů), tedy potraviny s vysokým glykemickým indexem, rozkolísáte hladinu cukrů v krvi a může dojít opět k hypoglykemii v důsledku náhlého vysokého vyplavení inzulinu. Proto je třeba přijímat především složené sacharidy, které hladinu sacharidů tolik nerozkolísají, uvolňují se postupně a nedojde k takovým výkyvům. Tyto složené sacharidy jsou obsaženy především v celozrnných výrobcích.

Tělu ovšem může chybět i chrom, což je vyvoláno přílišnou konzumací rafinovaných sacharidů(průmyslově zpracovaných). Při hypoglykemii se obsah chromu výrazně snižuje a inzulin nemůže správně udržovat hladinu cukru v krvi a tím může docházet ke krátkodobé hypoglykemii, což může vyvolat agresivní chování.

Únava a vyčerpanost

Únava může být také zapříčiněna nedostatkem sacharidů, které jsou pro nás jediným přímým zdrojem energie. Při jejich nedostatku tělo přepadá únava, apatie, vyčerpanost, nesoustředěnost atd. Sacharidy dokáží zvyšovat hladinu serotoninu, která zlepšuje naši náladu. Celková vyčerpanost a únava je také dána omezováním příjmu jídla, proto se nesnažte hladovět, spíše si tím uškodíte. Zachovávejte pravidelnost v jídle. Při této náladě by Vám mělo pomoci hodnotné jídlo obsahující maso a složené sacharidy v podobě příloh jako je rýže Natural a celozrnné těstoviny.

Mrzutost a podrážděnost

Tyto stavy jsou také často způsobeny chybami ve stravování. Například vycháním snídaně nedoplníte zásoby živin a už to během dne „nedoženete“. Jelikož snídaně „nastartuje“ tělo na celý den, proto je tak důležitá a nepostradatelná. Měli byste ji stihnout do hodiny po probuzení. Doplní nedostatky živin po noci. Určitě nepijte kávu nalačno, ta umocní špatnou náladu. Pomohou Vám celozrnné výrobky a čerstvé ovoce a zelenina. Vnitřní neklid a podrážděnost vyvolává také nedostatek železa, který způsobuje anémii (chudokrevnost). Abyste dosáhli rovnováhy, je třeba zapomenout na nápoje obsahující kofein, a na jakékoli sycené nápoje, tyto nápoje totiž rozkolísají hladiny a pomohou jen krátkodobě.

Smutná nálada

Prožíváte-li zrovna „smutné" období nebo dokonce depresi, kromě celé řady jiných faktorů je to ovlivněno i jídelníčkem. Řada lidí má změněné vnímání chuti a nadměrně se „dopuje“ sladkostmi. Důležité je v tomto období nepolevit a neustále dodržovat pravidelnou zdravou stravu. Nepřestávat se snažit, je to mnohdy velmi těžké, ale výsledek Vás bude o to  více těšit. Sladké Vám náladu zvýší jen krátkodobě, pak se propadnete ještě do větších problémů. Zkuste vydržet a uvidíte, že po čase to bude dobré. Zabavte se něčím jiným.

Řešení výkyvů nálad

Neřešte nikdy vnitřní problémy jídlem. Pokud máte špatnou náladu nebo jste ve stresu, možná jste zvyklí zmírnit tyto pocity tím, že si něco zobnete. Je to návyk, ne nutnost. Nepokoušejte se řešit svůj stav jídlem, situaci jen zhoršuje. Raději se zaměřte na to, jak předcházet vzniku stresu.

Vždy mějte promyšlené, co dělat při těchto výkyvech – jít na procházku, zacvičit si, dát si koupel, podívat se na hezký film, jít si popovídat s kamarádkou a mnoho dalšího. Pokud to budete mít promyšleno předem, bude pro Vás jednodušší, to udělat.

Zaručený "univerzální" recept na pohodovou náladu neexistuje, proto je nutné výkyvy nálad vždycky nějak „překonat“.

Tak přejeme hodně energie do snažení. Určitě to zvládnete, chce to jen pevnou vůli a chuť něco změnit.

Štítky: 

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická
Obrázek uživatele Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.