9. díl seriálu ŽIVINY...VITAMÍNY ROZPUSTNÉ VE VODĚ

Další nezbytné palivo pro nejdůležitější továrnu – naše tělo

  • Vitamíny jsou organické chemické látky nezbytné pro zdraví a život člověka.
  • Ve většině případů je lidský organismus nedokáže sám vytvářet, a proto je třeba je pravidelně přijímat stravou.  
  • Tyto látky mají řadu významů - jsou součástí enzymů, účastní se průběhu chemických reakcí v organismu, nebo působí jako antioxidanty, kdy brání poškozování buněk volnými radikály.
  • Na významu jim neubírá ani skutečnost, že je potřebujeme ve zdánlivě maličkatých množstvích – v miligramech až v tisícinách miligramů denně.
  • Některé z nich přijímáme v potravě jako „hotové vitamíny“, jiné vznikají až v našem těle z provitamínů.

Málo i moc škodí

Má-li tělo vitamínů nedostatek může nastat hypovitaminóza až avitaminóza. Ta je způsobena buď nedostatečným příjmem v potravě, nebo poruchou jejich vstřebávání či přeměny v organismu.

U některých vitamínů je možno jejich nadměrným příjmem vyvolat hypervitaminózu, která může být také škodlivá. To nastává hlavně nevhodným dávkováním doplňků stravy. 

Zavzpomínejte si na školu... Jak je dělíme?

Jasně. Rozdělujeme je do dvou skupin, na rozpustné v tucích (lipofilní)rozpustné ve vodě (hydrofilní).

Začínáme rozpustnými ve vodě

Do této skupiny patří vitamíny skupiny B (B1 – thiamin, B2 – riboflavin, B6 – pyridoxin, B12 – kobalamin) a vitamín C.

Oproti vitamínům rozpustným v tucích se v těle neukládají a v případě momentálního přebytku jsou vylučovány močí. Takže je nutné denně pamatovat na jejich příjem.

A jaký je jejich význam? Slouží většinou jako kofaktory enzymů v našem těle, umožňují a optimalizují některé biochemické reakce.

Malá zajímavost o vitamínech skupiny B: Některé se označují častěji názvem, jiné čísly, ale v číselné řadě některá čísla chybí, protože se ukázalo, že některé látky, původně považované za vitamíny, jimi nejsou.

Jednotlivé zástupce si představíme zítra v přehledných infografikách. 


Zdroje: 
Kunová V. Zdravá výživa. Grada. 2004
Víš, co jíš.cz/teens. Vitamíny. http://www.viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=article&id=93:87&catid=56&Itemid=106

Štítky: 
Datum: 
Pondělí, 29 Červen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.