5. díl seriálu ŽIVINY...NASYCENÉ MASTNÉ KYSELINY

Na začátek troška teorie

Tuky, neboli triglyceridy, se skládají z mastných kyselin a glycerolu.

Z hlediska jejich vlivu na zdraví je lze dělit podle typu obsažených mastných kyselin. Takže používáme dělení na nasycené, nenasycené a trans-nenasycených mastné kyseliny potažmo tuky.

Nasycené mastné kyseliny (Saturated Fatty Acids, proto označen SAFA) neobsahují v řetězci žádnou dvojnou vazbu. Tvoří dlouhé přímé řetězce. A jejich nadbytek ve stravě je považován za zdraví velmi škodlivý

Tyto mastné kyseliny jsou obsažené hlavně v živočišných potravinách (kromě rybího tuku) a v některých potravinách rostlinného původu (např. kokosový, palmojádrový a palmový olej).

Jak nám škodí?

Již více než půl století je prokázané, že vysoká spotřeba nasycených mastných kyselin vede obecně k zvýšené hladině cholesterolu v krvi, a tím i k vyššímu riziku kardiovaskulárních onemocnění. Zvyšují tedy riziko nemocí srdce a cév, ale také nádorových onemocnění.

"Špatné" tuky jsou také jednou z příčin obezity.

Jejich konzumace je v České republice zhruba dvakrát vyšší, než jsou hodnoty doporučované odborníky. Proto bychom měli konzumaci nasycených mastných kyselin výrazně omezovat a nahrazovat je vícenenasycenými mastnými kyselinami.

Kde je najdeme?

 „Špatných“ tuků (jak bývají někdy pro jednoduchost nazývány), ve kterých převažují nasycené mastné kyseliny a trans mastné kyseliny, bychom měli sníst maximálně 1/3 ze všech tuků za den.

Nejvíce jich najdeme v:

  • másle a sádle,
  • tučném mase a uzeninách,
  • plnotučných mléčných výrobcích,
  • v různých polevách, dortech, zákuscích,
  • trvanlivém a jemném pečivu,
  • obsahují je i náhražky čokolády, kde je kakaové máslo nahrazeno jinými levnějšími tuky,
  • sušené sójové nápoje,
  • instantní náhrady mléka nebo smetany v prášku do kávy a čaje,
  • některé mražené krémy a zmrzliny.

Doporučení zdravotnických organizací

Doporučení významných světových institucí jako Světová zdravotnická organizace (WHO) či Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA), stejně jako doporučení českých odborníků jsou jednotná – všichni jednoznačně doporučují nahrazovat ve stravě nasycené mastné kyseliny nenasycenými – jinými slovy nahrazovat živočišné tuky (s výjimkou rybího) rostlinnými tuky (s výjimkou palmojádrového a kokosového oleje).

Zdroje:
Nasyceneskodi.cz. http://www.nasyceneskodi.cz/
Vím, co jím. Tuky, které nám pomůžou ke zdraví a naopak. http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/zdrava-vyziva/vyvazena-strava/Tuky,-ktere-nam-pomuzou-ke-zdravi-a-naopak__s638x8759.html
Víš, co jíš/teens. Tuky ve výživě. http://www.viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=article&id=139%3A130&catid=50%3Atuky-ve-vyiv&Itemid=100

Štítky: 
Datum: 
Pondělí, 1 Červen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.