30. díl seriálu JAK VYBÍRAT...RÝŽE

Rýže by v našem jídelníčku určitě neměla chybět. Proč?

  • Jíst rýži - to je nejen dobré z hlediska hubnutí, ale také pro naše zdraví.
  • Rýže je lehce stravitelná.
  • Je bohatá na slizotvorné látky, takže pomáhá mírnit průjem.
  • Pročišťuje žaludek i střeva.
  • Neobsahuje cholesterol, ani lepek, takže se hodí i pro celiaky.
  • Obsahuje 8 esenciálních aminokyselin, proto pokud ji uvaříme s luštěninami, získáme plnohodnotný zdroj bílkovin.
  • Podporuje vylučování vody a škodlivin ven z těla.
  • Pomáhá snižovat riziko rakoviny tlustého střeva, prsu a prostaty.
  • Škrob v rýži se pomalu tráví a při tom trvale uvolňuje do krve glukózu, což pomáhá kontrolovat hladinu krevního cukru.

Jaké druhy najdeme v obchodě?

Rýže bílá - klasika dostupná všude
Tento druh vzniká loupáním a poté broušením (leštěním), kde jsou zrna zbavena nejen vnější slupky, ale i klíčku a povrchové vrstvy. To jí dělá trvanlivější, nežlukne tak snadno, ale ztrácí tak velký podíl vitamínů a minerálních látek.

Rýže parboiled - kompromis
Jedná se o rýži upravenou speciální technologií - nejprve se vakuuje a následně se namočí do horké vody a pod tlakem opracuje. Výsledkem je, že v jednotlivých zrníčkách zůstanou skoro všechny potřebné látky. Zrna tak na povrchu ztvrdnou a díky tomu se po uvaření nelepí.

Parboiled rýže je nejprve nažloutlá, po uvaření zbělá. Parboiled rýže je takovým kompromisem mezi natural a bílou.

Rýže natural – hnědá rýže
Rýže natural je přírodní, nebroušená a neleštěná rýže. Uchovává si tak vyšší obsahu vitamínů, minerálních látek a hlavně vlákniny.

Má slámově žlutou až nahnědlou barvu. Má v sobě také mnohonásobně více nenasycených mastných kyselin a větší množství rostlinných bílkovin. Obsahuje vysoké množství vitamínů B1, B2, B6, E, hořčíku, fosforu a vápníku.
Kvůli vyššímu obsahu tuku ale snadněji žlukne. Má oříškovou chuť. Vaří se déle (cca 30 minut), potřebuje více tekutiny a i po uvaření je pevnější na skus.

Rýže basmati - "indická rýže"
Je typická díky svým dlouhým zrnům a typické oříškové chuti. Používá se často v indických jídlech. Po uvaření se zrna nelepí. 

Rýže arborio - rýže na rizoto
Poznáme ji podle kulaťoučkých zrn, která díky tomu, že dobře vstřebávají vodu, vytváří krémovitou hmotu ideální pro výrobu rizota. Tento druh se pěstuje hlavně v Itálii.

Rýže carnaroli
Krátkozrnná, bílá a buclatá rýže. Podobně jako Arborio dobře vstřebává vodu, a proto je vhodná pro přípravu rizot. Pěstuje se také v Itálii.

Rýže jasmínová - "květinová" rýže
Tento druh je podobný rýži basmati, ale má velice lepivou strukturu. Tato voňavá rýže se používá nejčastěji v čínské kuchyni. Název dostala podle své výrazné vůně.

Divoká (indiánská) rýže - budete se divit - není to ani rýže
Ve skutečnosti jsou to semena severoamerické vodní trávy. Zrnka jsou štíhlá, dlouhá a tmavá. Oproti klasické rýži obsahuje vyšší množství bílkovin, vlákniny, vitamínů skupiny B a minerálních látek – především hořčíku, draslíku, zinku, fosforu a železa.

Předvařená rýže
Z bílé loupané rýže působením zvýšené teploty bez přidání vody vzniká tento druh. Vaření trvá cca jen 10 minut, ale má nízký obsah živin, proto se opravdu nehodí na jakoukoli redukci váhy.

Už jste snad moudřejší ve výběru RÝŽE. A to byl náš cíl :).

Zdroje:
Vím, co jím. Manuál: Jakou rýži koupit? http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/zdrava-vyziva/tipy-zdrave-vyzivy/Manual:-Jakou-ryzi-koupit__s639x8207.html
Vím, co jím. Rýže by v našem jídelníčku rozhodně neměla chybět. http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/zdrava-vyziva/tipy-zdrave-vyzivy/Ryze-by-v-nasem-jidelnicku-rozhodne-nemela-chybet__s639x7707.html

 

 

 

Datum: 
Pátek, 31 Červenec, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.