28. díl seriálu JAK VYBÍRAT...KOŘENÍ

Dobré důvody proč používat koření - zrovna teď mě jich 10 napadá

  • Koření zpestřuje naši stravu. Ale to má i své úskalí - zvyšuje chuť k vydatnějšímu příjmu potravy: už jen vůně dobře kořeněného pokrmu vybídne trácísí šťávy k jejich ovolnění, a tak se zrychluje i celý trávící proces.
  • Podporují trávicí proces, peristaltiku střev a vstřebávání potřebných látek z potravy v zažívacím traktu.
    Kdo hlavně? Meduňka, máta, dobromysl, ale také paprika, křen, pepř, muškát a jiné.
  • Některé druhy působí významně proti nadýmání a křečím zažívacího traktu.
    Kdo hlavně? Koriandr, fenykl, anýz, majoránka, bazalka a zázvor.
  • Koření jako pepř, paprika, hořčice a zázvor uvolňují více slin, které rovněž urychlují proces trávení. 
  • Proti průjmu působí hlavně česnek, tymián, yzop, máta, meduňka a dobromysl.
  • baktericidní účinky, které zpomalují růst, případně ničí choroboplodné bakterie a omezují hnilobné procesy ve střevech. To zvládne hlavně česnek.
  • K podpoře vylučování žluče (pokud nejde o zánět žlučníku) je vhodný křen a hořčice, ale také máta, rozmarýn nebo kurkuma. Uvedené druhy koření j vhodné přidat hlavně do tučných, hůře stravitelných jídel.
  • Dezodorační účinky má například mateřídouška, nové koření, tymián a hřebíček. 
  • Pozitivní jsou výsledky výzkumu týkající se vlivu koření na krevní oběh, například na rozpouštění krevních sraženin, srdeční činnost, úpravu hladiny krevního cukru a cholesterolu. 
  • Paprika, křen a česnek zase zpomalují růst bakterií a působí jako přírodní antibiotika.

Všeho moc škodí: Jak moc kořenit?

Pro odhad přiměřené dávky koření by měl ve většině případů u zdravého člověka stačit jeho jazyk, protože překořeněné jídlo se stane nepoživatelným.
Pozor: Kořeníme-li každodenně černým pepřem, paprikou, novým kořením, může to mít v důsledku stálého dráždivého účinku škodlivý vliv na sliznici dutiny ústní, žaludku a dalších částí trávicí soustavy.

Starší lidé by měli využívat spíše nedráždivá koření jako kopr, libeček, bazalku, petrželovou a celerovou nať, dále kmín nebo citrónovou šťávu.

Kdo chce nebo musí omezit sůl, např. při onemocnění srdce, může kořenit citrónovou kůrou, v menší dávce může použít zázvor, bobkový list, muškátový květ, papriku, bazalku, saturejku, kopr, petrželku, kmín, tymián, pažitku, meduňku nebo koriandr.

Hurá nakupovat...

Koření nesmí být nikdy zatuchlé, vlhké, plesnivé, s cizím pachem, nesmí obsahovat cizorodé a pro lidský organismus škodlivé látky, to ale moc přes obal nepoznáme. 

Koření nakupujeme pokud možno vcelku, nedrcené a nemleté. Zkontrolujeme údaj o době minimální trvanlivosti. I po jejím uplynutí je sice možné koření používat, ale raději to, které je baleno do vícevrstevných fólií, které brání úniku silic. I doma bychom neměli skladovat příliš velké množství koření, aby nám časem „nevyčichlo“.

Koření drtíme, meleme či strouháme těsně před použitím – tím docílíme plné chuti a vůně koření.

A co oblíbené kořenící směsi?

Velkou výhodou je, že si nemusíme lámat hlavu nad tím, co všechno přidat. Prostě si koupíme směs, nasypeme ji do hrnce a je hotovo. Jenže právě směsi koření bývají zrádné.

I v tomto případě platí: Číst, číst a číst. Směsi obsahující v první řadě sůl, glutaman sodný (E 621) či další zvýrazňovače chuti, odložte. 

Bez glutamanu více přírody

Nejčastěji používaným dochucovadlem, v těchto směsích je právě glutaman (glutamát) sodný, pokud ho ale výrobce nepoužije, zřejmě musí k docílení žádoucí chuti použít jiné složky zpravidla přírodnějšího původu, například více sušené zeleniny, bylin a koření a to určitě uvítáme.

Jedno koření má i označení Vím, co jím

Davídkovo koření... což je koření nejen bez soli a glutamátu. Ale také firma, která podporuje české pěstitele bylin.

Jak si vše nepokazit?

U koření je moc důležité skladování. 

Jak to udělat správně? 

  • Skladujte koření hlavně v suchu a temnu. 
  • Použijte pevně těsnicí nádoby. 
  • Nikdy neumisťujte koření poblíž varné desky. 
  • Neskladujte více druhů koření v jedné krabici, vzájemně se ovlivní vůně.

Koření je v jídle nejméně, přesto nás dokáže mile překvapit tím, co všechno dokáže. Jen nezapomínejme na heslo: „Všeho s mírou!“

Zdroje:
Vím, co jím. Jak vybrat kořenící směs. http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/zdrava-vyziva/tipy-zdrave-vyzivy/Jak-vybrat-korenici-smes__s639x7983.html
Vím, co jím. Okořeňte si svůj zdravý život. http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/zdrava-vyziva/tipy-zdrave-vyzivy/Okorente-si-svuj-zdravy-zivot__s639x7838.html

 

Datum: 
Pátek, 17 Červenec, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.