27. díl JAK VYBÍRAT...KONZERVY

Hned začínáme vybranými druhy, které určitě do kufru přibalit můžete. Budou se Vám hodit určitě i jindy nejen na dovolené.

Rybičky, rybičky, rybičky

Sardinky, šproty nebo tuňák? Ať si vyberete jakýkoli druh, výrazně se neochudíte o jejich nutriční hodnoty. Konzervování jim výrazněji neublíží. Ve výrobku může být sice o něco nižší obsah vitamínů a minerálních látek, ale obsah bílkovin zůstává, a dokonce díky poživatelným změklým kostičkám, získáte více vápníku.

Tuňáková konzerva pod lupou aneb Jak vybrat tuňáka v konzervě

Identifikace druhu tuňáka

Nespokojte se s tím, je-li v názvu konzervy napsáno jen tuňák. Pokud je konzerva vyrobena z druhu tuňáka pravého, výrobce se tím rád pochlubí a Vy najdete na obalu uvedený konkrétní rod tuňáka – Thunnus nebo Katsuwonus, ti „nepraví“ jsou z rodů Sarda a Euthynnus.

Podstatná otázka - Ve vlastní šťávě, nebo v oleji?

Odpověď je jasná – určitě ve vlastní šťávě. V tomto případě je buď jako nálev použita tekutina vylučující se z ryby během vaření před konzervací, nebo solný roztok.

Pokud se rozhodnete pro druh konzervovaný v oleji, vybírejte pečlivěji, záleží totiž na druhu oleje a jeho kvalitě. Nebudeme si nalhávat, že to většinou poznáte na ceně, protože do levnější konzervy se „schová“ i méně kvalitní olej. Navíc má tak tuňák podstatně vyšší kalorické hodnoty, právě díky oleji.

Co ještě obal prozradí?

Samozřejmě datum minimální trvanlivosti, do kterého má být tuňák zkonzumován. Čím delší, tedy vzdálenější datum, tím čerstvější výrobek si odnesete domů.

Nesmí také chybět informace o zemi původu a také kde byly ryby odloveny; oblast může být uvedena slovně nebo kódem FAO (organizace OSN pro výživu a zemědělství), či oběma údaji.

Volba mezi kousky tuňáka a jeho drtí je na Vás. Já dávám přednost kouskům.

Další druhy ryb

Tučnějšími druhy ryb doplníte velké množství prospěšných nenasycených mastných kyselin, kterých máme obecně většina málo.
I tu dejte přednost rybičkám ve vlastní šťávě.

Rajská jablíčka desetkrát jinak

Protlak, pyré nebo rajčata naložená v nálevu, to jsou produkty, které nám usnadňují vaření a určitě je můžete bez obav použít.

Mezi nejoblíbenější ingredience pro vaření s rajčaty patří pyré nebo protlaky, liší se koncentrací rajčat – protlak je „hustší“ a obsahuje více rajčat ve 100 g. 

Kvalitní loupaná konzervovaná rajčata v rajčatové šťávě obsahují pouze rajčata a šťávu z nich. Do některých výrobků se přidávají další ingredience (např. kyselina citrónová, regulátory kyselosti, olej, cukr, sůl, cibule aj.).  Podle mého průzkumu druh bez kyseliny citrónové najdete stěží, ale můžete se o to pokusit wink. I tak, ale tato konzerva patří do pestrého jídelníčku. Určitě Vašemu zdraví udělá lepší „službu“ než vybledlá čerstvá rajčata bez chuti, která najdeme v obchodech v zimě.

A co paštika – může být „zdravá“?

Jak je to s paštikou a zdravým životním stylem? Jste-li ale milovníkem paštik, nemusíte se nutně této pochoutky úplně vzdát. I v tomto případě, ale platí pravidlo – pečlivě číst, z čeho se výrobek skládá, a co se ceny týká, šetřit se obvykle nevyplatí.

To, co by nás u paštik mělo nejvíce zajímat, je obsah masa, tuku, soli a přídavků, které výrobku dodávají výraznější chuť, vůni a především lákavou barvu.
Největším úskalím je vysoký obsah tuku a velké množství přídatných látek. Když už si je dopřát, tak jen jako občasnou pochoutku a použít je jen v tenounké vrstvě.

Nenechte se zmást

Každý očekává, že v masové či játrové paštice bude především maso a játra. Mnohdy tomu tak ale není. Na etiketě se ani nedočtete, kolik takového masa či jater produkt obsahuje, takové výrobky prostě nekupujte.

Pozor i na větší množství chemických látek sloužících ke zvýraznění chuti, vůně, zahuštění paštiky a prodloužení její trvanlivosti. Někdy se do paštik přidávají také látky zvyšující obsah bílkovin a zvyšující retenci vody (strojně oddělené maso, sojové bílkoviny, pšeničné bílkoviny, hrachové bílkoviny, vepřové bílkoviny - nejčastěji krevní plazma). Těmito látkami se to hemží i v „Dětské paštice“, názvem se určitě nenechte ovlivnit.

Zkuste i paštiky „bezmasé“

Zkuste třeba luštěninové paštiky. I když je rostlinná varianta paštiky přijatelnější, může být obsah tuku srovnatelný s paštikou masovou. A takže znovu a pořád – číst, číst a číst obaly.

Luštěninové konzervy – "spořič" času

Na dovolené se jistě nedáte do několikahodinového vaření fazolí nebo cizrny. Konzervy Vám zkrátka ušetří mnoho času.

Fazole v konzervě

Správný výrobek obsahuje jen fazole, pitnou vodu a případně sůl. Některé výrobky navíc obsahují i cukr, modifikované škroby nebo antioxidanty, většina těchto látek je bezpečná, ale raději takové výrobky nechte v regále.

Cizrna v konzervě

Tato konzerva ideálně také obsahuje jen cizrnu, vodu a případně sůl.
Zajímavost: Cizrna z konzervy je o něco měkčí a slanější než ta, kterou si sami uvaříte doma.

Kupovaná zelenina a ovoce v konzervě? Raději ne, díky.

V dnešní době máme zeleninu i ovoce dostupnou po většinu roku a ani na dovolené finančně „nevykrvácíte“, když si koupíte raději čerstvou. Konzerva prostě „éčka“ obsahuje, a proto to není dvakrát velká „výhra“.

Směsi zeleniny a masa – Dá se vybrat i tu

Stará ohraná písnička: "Čtěte obaly, Čtěte obaly, Čtěte obaly". Funguje i tady.
Dají se najít prostě i druhy, která mimo masa a zeleniny obsahují už jen pár přísad jako olej a koření. A ty si přibalit můžete také. 
Já jsem našla například druh Tatrakon Salato v různých druzích: Mexiko, Fungi, Primavera (v Tesco), který určitě v ničem špatný není. Ani Rio Mare Insalatissime si občas můžte dát. Takže se vybrat dá, jen se u regálu zdržíte trošku déle smiley.

Pomohl Vám tento článek? Budete se mezi konzervami už lépe orientovat? Podělte se s námi o své zkušenosti z výpravy na prázdninový nákup v diskuzi pod článkem.

Zdroje: 
Vím, co jím. Paštika – může být zdravá? http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/zdrava-vyziva/vyvazena-strava/Pastika---muze-byt-zdrava__s638x7772.html

Datum: 
Pátek, 10 Červenec, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.