26. díl seriálu JAK VYBÍRAT... NANUKY, ZMRZLINA

Vyrážíme na nákup

Většina druhů zmrzlin je spíš kalorickou bombou s nevyváženým poměrem živin než dobrou pochoutkou, ale při dodržení pár rad se dá občas nějakou tu zmrzku oblíznout, vždyť kdo by v parném dni odolal.

Obecně se dá říct, že většina zmražených dobrot obsahuje dost přidaného cukru a tuku. Jedním zjištěním budete ale možná příjemně překvapeni, protože oproti jiným sladkostem a zákuskům nemají některé zmrzliny tak vysokou energetickou hodnotu. To díky jejich nadýchané konzistenci a relativně vysokému obsahu vody.

Co zkoumat u mrazáku? Měli byste věnovat pozornost pár kritériím:

První pohled – jak se nenechat napálit znovu zmrazenou zmrzlinou

Taková zmrzlina Vám už moc chutnat nebude, protože pro kvalitu zmrzliny je důležité udržení stálé mrazírenské teploty. A jak to poznáte? Snadno. Pokud je na obalech zmrzliny velká vrstva námrazy. Navíc rozmražením ztrácí zmrzlina svou našlehanou strukturu.

Pak si zvolte druh – nasycení nebo osvěžení?

Ovocná osvěží, tvarohová navíc díky obsaženým bílkovinám zasytí.

Pokud vybíráte ovocnou zmrzlinu, tak vždy dbejte na co nejvyšší obsah ovoce a co nejnižší obsah přidaného cukru. Podíl ovocné složky by měl být zhruba 50 až 80 procent. Ideální je tedy vybírat ovocné dřeně.

Pokud chcete vydatnější zmrzlinu, sáhněte v mrazáku po tvarohové zmrzlině. Pozor tyto zmrzliny obsahují i tuk, proto se vyhněte podezřele levným výrobkům, které obsahují levné rostlinné tuky. Takový výrobek totiž obsahuje příliš velké množství nasycených mastných kyselin, které bychom měli omezovat.
Tvarohové nebo smetanové zmrzliny mají vyšší energetickou hodnotu, ale díky obsaženým bílkovinám představují plnohodnotnější pokrm, který můžeme použít jako svačinu. K ovocné je třeba přidat tvaroh nebo jogurt.

Mám být trošku konkrétnější? Dobré jsou druhy s jogurtem nebo tvarohem. Například Míša tvarohový obsahuje 53 % tvarohu. Pro představu v jedné porci (55 ml tohoto nanuku) tedy přijmete bílkovin, sacharidů, ale i tuků jako ze 100 g ochuceného smetanového jogurtu. Dalším výrobkem s obsahem tvarohu je Tvaroháček, který obsahuje 22 % odtučněného tvarohu, ale tím pádem obsahuje i méně bílkovin. Pokud do mrazáku sáhnete po nanuku Kuba, koupíte výrobek s minimálně 50 % tvarohu, hodnoty má tedy podobné jako tvarohový Míša.

Obsah přidaného cukru

Ten by neměl být vyšší než 20 g na 100 g výrobku.

Další ukazatel: Energetická hodnota

Zvolte druhy s energetickou hodnotou pod 110 kcal na porci.
Pozor - Je nutné si uvědomit, že porce zmrzliny není vždy 100 g, proto určitě vztáhněte energetickou hodnotu na zkonzumované množství.

Pozor na lákavé barvičky

V některých výrobcích můžete narazit ve složení i na emulgátory, které usnadňují výrobu a přispívají k větší nadýchanosti výrobku. Emulgátory zajišťují i hladkou texturu, zabraňují tání při podávání a dodávají zmrzlinám „lákavou“ barvičku.

Všemožná barviva taky nebudou to ideální.

Jak se nenechat napálit u zmrzlinového stánku?

Smetanové točené nebo kopečkové zmrzliny také nemusí být úplně tabu, jen si nedávejte kopečky tři, ale jen jeden a pořádně si jej vychutnejte.

A jak by měl vypadat: zmrzlina by měla být hladká, ne zrnitá (při rozpouštění v ústech není drsná/s krystalky), ihned neteče, má čistou chuť po použitých surovinách, bez cizích příchutí.

Výborné řešení, za které Vás bude rodina milovat - DOMÁCÍ ZMRZLINA 

Pokud máte čas, můžete si vyrobit vlastní zmrzlinu. Zaručeně více to obsahuje a můžete ji udělat podle své chuti.

Na internetu najdete mnoho možností, já vybírám některé:

  • Rozmixujte zmrzlé ovoce (banány, lesní ovoce) a zjemněte ho troškou jogurtu a máte vlastní zmrzlinu.
  • Další variantou je zamražení kelímku s nízkotučným ochuceným tvarohem nebo jogurtem (tuk kolem 3 %, cukry max. 15 %).
  • Další pochoutku vyrobíte z nízkotučného bílého tvarohu (případně bílého jogurtu, nebo směsi jogurtu a tvarohu), nakrájeného nebo pomixovaného čerstvé ovoce, popřípadě nastrouháte čtvereček čokolády s vysokým procentem kakaa nebo rozmícháte lžičku marmelády či medu a dáte zamrazit.

​Tak hurá na vlastní výrobu a nezapomeňte se pochlubit s výsledky.

Datum: 
Pátek, 3 Červenec, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.