11. díl seriálu - JAK VYBÍRAT...VEJCE A VÝROBKY Z NICH - pokračování

Majonéza

- je hustá tučná omáčka vzniklá emulgací oleje a vaječného žloutku.
Pokud obsahují kvalitní oleje a vejce, lze ji, pokud se bez ní nedokážete obejítlaugh, občas do jídelníčku zařadit, co ale hraje největší roli je její množství.
Dále je lepší vybrat si odlehčenou verzi.

A co porce? 1 porce je jedna polévková lžíce.

Na co koukat dál při výběru? Obsah nasycených mastných kyselin by měl být maximálně 30 % z celkového obsahu všech tuků.

Pokud si koupíte majonézu v obchodě nemusíte mít obavy ze salmonelové nákazy, jelikož se používají vejce, která jsou tepelně ošetřená.

Šmakoun (Smacker, Shmaky)

Je výrobek z vaječných bílků. Připravuje se tepelnou úpravou vaječných bílku speciálními technologiemi.
Vzhledem se podobá vařenému drůbežímu masu.
Je zdrojem kvalitních bílkovin, které jsou dobře stravitelné.
Benefitem u šmakouna je, že neobsahuje tuk ani cholesterol,minimum sacharidů a nízkou nutriční hodnotu. Dále má nízký glykemický index, takže nerozkolísá hladinu krevního cukru.

V jaké podobě se Šmakoun prodává?

Šmakouna můžeme pořídit v různých variantách. Základem je šmakoun s přírodním aroma, který má neutrální chuť i vůni. Existují také plátky ochucené nebo uzené. Najít můžete ale i karbanátky nebo burgr.
Můžeme ho konzumovat za studena i za tepla. Lze ho vařit, dusit, zapékat, restovat i jinak upravovat.
V běžných pokrmech dokáže nahradit jejich kalorickou složku a vytvořit tak méně energeticky vydatné jídlo.

 

V rámci pestrosti v jídelníčku lze i šmakouna občas zařadit. Ale určitě jím nenahrazujte veškeré bílkoviny ve svém jídelníčku. Je to na Vaší volbě.

 

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická
Obrázek uživatele Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.