Zdravé rady: Jak zvolit tu správnou dopolední svačinku?

Malá porce teorie na začátek

Svačiny jsou důležitou součástí našeho jídelníčku.

   Proč?

  • slouží k doplnění energie,
  • zlepšují soustředění
  • pomáhají našemu tělu udržet stabilní hladinu krevního cukru
  • pomáhají nám "vydržet" dobu mezi většími jídly
  • snižují pocit velkého hladu, a tím i chuť na noční mlsání a přejídání

Svačiny by měly tvořit ideálně 10% z našeho celkového energetického příjmu. Zdá se Vám to hodně nebo málo?

Totot dopolední menší jídlo by v ideálním případě mělo obsahovat všechny tři důležité živiny - bílkoviny, sacharidy i tuky.

U dopolední svačiny si můžeme dovolit více "paliva" v podobě sacharidů, protože nás ještě čeká delší fyzický či duševní výkon.
Proto můžeme dopoledne klidně zařadit ovoce. Ale pozor jen samotné ovoce nebo zelenina nestačí.  Chyběly by nám totiž bílkoviny, proto je vhodné doplnit ovoce jogurtem nebo zakysaným mléčným výrobkem.

Jak by měla ideální dopolední svačinka vypadat?

Ovoce – pomeranče, jablka, banány nebo jiné čerstvé ovoce.
Pokud hodně cestujete, přibalte si i koncentrovaný zdroj sacharidů v podobě sušeného ovoce. Snězte ale jen pár kousků.

Müsli tyčinky – vybírejte jen ty bez polevy.

Sušenky - bez polevy a náplně. Jejichž hlavní složkou je celozrnná mouka.
Na obalu hledejte tabulku s nutričními údaji a vyberte druh s obsahem jednoduchých cukrů (= z toho cukry) max. 20 g na 100 g a energetickou hodnotou do 462 kJ na porci.

Pečivo – ideálně celozrnné.

Mléčné výrobky – jogurty do 3% tuku, zakysané mléčné výrobky, tvaroh, cottage nebo plátkový sýr.

8 lákavých tipů na dopolední svačinky

1.) Jogurt bílý, směs oříšků + kousek ovoce
2.) 
Pomeranč + celozrnné sušenky + tvaroh
3.) Menší miska lehkého salátu z exotického ovoce (kiwi, mango, banán) + jogurt
4.) Knäckebrot + cottage + cherry rajčátka
5.) Kefírové nápoj ochucený + kaiserka
6.) Emco sypané müsli se sušeným ovocem bez přidaného cukru a tuku + bílý jogurt
7.) Knäckebrot + lučina linie + hroznové víno
8.) Celozrnné pečivo + máslo nebo margarín + šunka + rajče

Dobrou chuť do svačení !

Zdroje:
Vím, co jím. Video - Svačiny. http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/videa/Svaciny__s593x8813.html

 

Štítky: 
Datum: 
Pondělí, 10 Srpen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.