Zdravé rady: Jak zdravě poobědvat?

Prvním krokem k nutričně vyváženému obědu je OBĚD vůbec MÍT.
Mnoho lidí oběd totiž prostě vynechá nebo ho odbude malou „svačinkou“. Ale to je zásadní chyba, oběd by měl totiž být hlavním jídlem dne.

Měl by tvořit 30 - 35 procent našeho denního příjmu. Dalším faktem proti tomuto stravovaní je zpomalování metabolismu a podpora ukládání tuku v těle, navíc rozkolísává hladinu krevního cukru.

Snadná pomůcka pro zdravý oběd

Správný oběd by měla tvořit:

  • třetina sacharidů (příloha),
  • třetina bílkovin (maso, ryby, luštěniny, semínka, ořechy, mléčné výrobky nebo vejce)
  • třetina zeleniny,  která je důležitým zdrojem vlákniny.

Vyloženě sacharidové jídlo ve formě ovocných knedlíků nebo zeleninového rizota je proto nevhodné.

Další častou chybou, kterou se lidé snaží docílit nižší váhy, je vynechávání příloh. Tento "dietní" přešlap Vás dostane do začarovaném kruhu. Tělo si o sacharidy řekne později – v nejhorším případě chutí na sladké.

Nešiďte se ani jen zeleninovým salátkem bez bílkovin a pečiva. Ten si většinou dáváte ve snaze zhubnout. Tělo Vám ale nedostatek sacharidů a bílkovin oplatí večerním hladem a jste na tom hůř než s běžným obědem.

Pozor hlavně na tuky

Oběd je nejrizikovějším ohledně tuků. Vyhněte se těžkým mastným jídlům, ty Vás vyřadí na několik hodin „mimo provoz“. Proto se vyplatí obejít se bez smažených jídel, smetanových omáček, ale i tučných dresinkům.

Co je správně?

Jak jíst zdvavě v práci? Řešením jsou buď jídelny, restaurace nebo jídlo s sebou z domova.

V restauracích se vyhýbejte smaženým jídlům, smetanovým omáčkám a velkým porcím těstovin. Více rad najdete v článku: Letní problém: Jak vybrat zdravé jídlo v restauraci?

Dobrou volbou je grilované nebo pečené maso se zeleninou (může být i dušená) a menší porcí přílohy, různé polévky, ryby nebo tzv. obědové saláty.

Další variantou jsou závodní jídelny. Stačí si dávat pozor a můžete se docela slušně naobědvat. Vvhněte se vydatným polévkám - gulášové, dršťkové, boršči nebo zelňačce s klobásou. Například zeleninovou si ale klidně můžete dopřát bez obav i s hlavní jídlem a navíc tak zvýšíte denní příjem zeleniny.

Zdravé obědy si můžete přinést i z domu.
Stačí například maso se zeleninou a přílohou a je "vyhráno". Nemusíte mít ani každý den obědy teplé. Zvolte třeba:

  • těstovinový salát s kuřecím masem
  • zeleninový salát s plechovkou tuňáka, 1 vejcem a 2 kusy celozrnného pečiva
  • bageta obložená pečeným masem/uzeným lososem a naplněná zeleninou
  • bulgur/pohanka/rýže natural se zeleninou a tofu/masem

Zlaté pravidlo pro každý oběd - Jíst v klidu

Ikdyž máte na jídlo jen 30 minut, pokuste se ho sníst v klidu a hlavně ne u počítače, tak se totiž na jídlo vůbec nesoustředíte a sníte ho podstatně více. Pomalejším jedením získáme rychleji pocit zasycení. 

A jeden bonus navíc: Obědová pauza zlepšuje náladu

Pokud máte náročný pracovní den, pak kolem oběda často podlehnete stresu, dostaví se špatná nálada a na obzoru může být i nějaká ta hádka. Díky pauze, během které si nad dobrým jídlem a hlavně díky změně prostředí, vyčistíte hlavu, může být zdrojem lepší nálady a přívalu nové energie.

Tak dobrou chuť k dnešnímu zdravému obědu wink

Zdroje: 
Vím, co jím. Video - Obědy. http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/videa/Obedy__s593x8828.html

 

Štítky: 
Datum: 
Pondělí, 17 Srpen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.