Proč vybírat zrovna celozrnné pečivo?

Už včera jste se dozvěděli, že obsah celozrnné mouky v celozrnné pečivu je alespoň 80 %. Jaké jsou hlavní výhody konzumace tohoto pečiva?

Zásadní benefity celozrnného pečiva spočívají v živinách, kterých nám klasické bílé pečivo z pšeničné mouky příliš nedodá. Bílé pečivo nám dodává pouze energii, celozrnné pečivo navíc dodá i vlákninu, řadu vitaminů, minerálních látek a v neposlední řadě i dobře chutná a zasytí na delší dobu, protože obsahuje především složené sacharidy.

Základem pro výrobu tohoto pečiva je celozrnná mouka, v lepším případě žitná (kvůli obsahu lepku). Celozrnná mouka je zpracovávána včetně klíčků a části obalů, proto si zachovává vitamíny (zejména skupiny B, vitamíny D a E), minerály a vlákninu. S tím souvisí i snížení glykemického indexu – hladina glukózy v krvi nám po konzumaci celozrnného pečiva ve srovnání s bílým pečivem tolik nekolísá.

Bílá neboli rafinovaná mouka je oproti celozrnné ochuzena cca o 60 % vápníku, 85 % hořčíku, 86 % vitaminu E, 76 % železa, 78 % zinku, 80 % vitaminu B2, 77 % vitaminu B1. Celé zrno obsahuje tzv. polysacharidy neboli složité cukry, které se uvolňují do krve pomalu a postupně během celého zažívání. Díky tomu máme stálou hladinu krevního cukru. Oproti tomu jednoduché cukry z bílé mouky se vstřebávají hned na počátku zažívacího traktu přímo do krve, proto se zvýší cukr v krvi najednou. V tu chvíli musí slinivka vyplavit inzulín, který zpracuje glukózu a výsledkem je kolísání hladiny cukru v krvi (stejně funguje i trávení bílého cukru).  Důsledkem kolísání hladiny krevního cukru může být i kolísání nálad, přecitlivělost či neklid.

"Wholemeal bread" od "Jim Champion" licencováno podle CCBY2.0.

Kde toto pečivo sehnat?

Nabídka skutečně celozrnného pečiva je poměrně chudá, minimálně mimo specializovaná pekařství. Ve velkých supermarketech si celozrnné pečivo vyberete spíše mezi již hotovými balenými výrobky, zejména pak mezi celozrnnými chleby. Obvykle lze zakoupit lisovaný chléb, který je celozrnný. V pultech řetězců, jako je Billa, Tesco či Albert lze najít spíše druhy vícezrnné. V současné době není mnoho zdrojů, kde by se dalo toto pečivo koupit, přesto není nedostupné.

Lepší nabídka tohoto pečiva je v prodejnách zdravé výživy.

Další variantou je upéct si pečivo doma.


"Bread Flour, Whole Wheat Flour, Yeast and Salt" od "Annie" licencováno podle CCBY2.0.

Pozor na kvalitu a čerstvost celozrnné mouky

Klíček obsahuje přírodní oleje, které postupně žluknou, proto je toto pečivo méně trvanlivé. Proces žluknutí je urychlován i nevhodným uskladňováním – tedy na světle a při vyšší teplotě. Jak mouka stárne, ztrácí se také určité procento enzymů a vitaminů.

 

 

Štítky: 

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.