Letní problém: Jak vybrat zdravé jídlo v restauraci?

14 tipů, jak si v restauraci zdravě pochutnat

Tip 1: Vyberte si restauraci
Vyberte si zaměření restaurace, kde dělají lehčí jídla – ideální je italská, řecká nebo mexická kuchyně. V typické české hospodě si vyberete také, ale nebudete mít takový „rozlet“.

Tip 2: Předkrm si klidně dejte
Raději odolejte košíčku s pečivem a bylinkovým máslem a místo toho si objednejte menší salát, kterým zaženete největší hlad a jako bonus Vám dodá vlákninu a uchrání Vás před zbytečnými kaloriemi navíc.
Dobrým předkrmem se může stát také bruschetta s bylinkami a trochou olivového oleje. Požádejte obsluhu, aby Vám jim opekli na sucho. Zmáčená olejem Vám moc dobrou službu neudělá.

Tip 3: Dodržujte zásadu zdravého talíře. Pamatujete si na něj?
Pokud si rozdělíme talíř na pomyslné čtvrtiny – čtvrtinu tvoří zdroje bílkovin (maso, ryba, vejce, luštěnina, sýr,…), menší polovinu zdroje sacharidů tedy příloha. A na zbytku bychom měli najít zeleninu v jakékoliv úpravě (dušená, obloha, salát,…).

Tip 4: Plánujte
Po smetanové polévce si dejte raději už jen lehčí jídlo. Pokud byl Váš předkrm menší, můžete si zvolit pořádný hlavní chod – třeba pěkný kus masa.

Tip 5: Úprava – Pára je ideál
Úprava v páře je úplně nejvhodnější. Takto připravené maso nebo zelenina si zachová maximum vitamínů, minerálů, chuť i strukturu.
Můžete také zvolit jídla grilovaná, „na přírodno“ pečená nebo dušená.

Tip 6: Pro nemasaře
Kdo není masový nebo na něj prostě nemá chuť může volit těstoviny nebo rizoto s vyšším podílem zeleniny a s nějakým zdrojem bílkovin, třeba sýrem.
Vedle nešlápnete ani zeleninovým salátem se sýrem nebo vejcem a doplněným pečivem.

Tip 7: Zajímejte se o složení jídla
V dobré restauraci by Vám rozhodně měli vyjít vstříc a odpovědět na všechny otázky ohledně složení a úpravy jídla.

Tip 8: Přílohy nevynechávejte
Přešlapem je si vůbec žádnou přílohu nedat, zároveň ní můžete ale celé jídlo pokazit.
V příloze obsažené sacharidy jsou totiž podstatným zdrojem živin pro celý den. Raději než hranolky či krokety plné oleje si ale dejte vařené brambory, dušenou rýži, těstoviny, případně menší porci celozrnného pečiva.

Tip 9: Zeleninu bez majonézy
A co zelenina? Můžete si vybrat různé úpravy - dušenou, grilovanou, vařenou. Vlákninu dodá také salát z čerstvé zeleniny.

Nevybírejte si ale saláty s majonézou nebo s dresinky, které ji obsahují. Vhodnější jsou zálivky z trochy rostlinného oleje a balzamikového octa.

Tip 10: Nejen jídlo, ale i nápoje hrají svou roli
Do restaurace se jdeme nejen najíst, ale i napít. Obezřetnost je na místě u sladkých limonád. Pro uhašení žízně je nejlepší obyčejná voda. Vhodný je také ovocný čaj nebo ovocný džus naředěný vodou. 

Tip 11: Rozdělte se s někým
Když někdy neodoláte vysoce energetickým jídlům, zvolte alespoň metodu jez jen půlku a rozdělte se s někým.

Tip 12: Dojídat nemusíte
Přiměřené porce jsou základem úspěchu. Ani v restauraci byste se proto neměli přejídat a dojídat nutně vše, co máte na talíři. Pokud jste sytí, můžete požádat o zabalení jídla s sebou.

Tip 13: Dezert raději lehčí
Máte chuť na dezert? Zvolte raději lehčí druh - ovoce, kopeček ovocné zmrzliny nebo sorbetu.

Dortíky nebo zákusky se smetanou, máslovými krémy nebo pořádná porce šlehačky nejsou dobrou tečkou po zdravém obědě, obsahují velké množství tuku, a tak i dost energie.

Tip 14: Netrapte se, pokud zhřešíte
I přes všechna upozornění a předsevzetí se může stát, že nezdravému jídlu prostě neodoláte. Nic si nevyčítejte. Pokračujte dál v nastaveném stravovacím plánu a netrapte se. Tělo se s jednorázovým prohřeškem dokáže dobře srovnat.

Co si objednat v…?

V české hospodě:
Pokud si nechcete odepřít klasická česká jídla, přizpůsobte si tomu den a pečlivě vybírejte. Případně poproste, ať Vám jídlo nemastí a topinky opečou „na sucho“.

V italské restauraci: 
Spíše než těstovinám, které jsou často kombinované se smetanovými omáčkami, proto dejte přednost masu.
K hlavnímu chodu se budou skvěle hodit i ryby nebo mořské plody.
Pizza je opravdu kalorická bomba, proto pečlivě vybírejte druh (šunková, tuňáková, …) a nejlépe se s někým o pochoutku rozdělte.

Sushi baru: 
Japonská kuchyně je známá tím, že je velmi lehká a zdravá. V sushi baru si můžete vybrat z pokrmů z rýže, zeleniny, libového masa, ryb a mořských plodů.
Pozor jen na smažené pokrmy v těstíčku.

Ve fast foodu: 
Před hamburgery, pizzami a smaženým kuřetem dejte přednost salátům a wrapům s grilovaným masem.

Přejeme dobrý zdravý výběr … a ať Vám chutná.

Zdroje: 
Vím, co jím. Video - Jak si vybrat v restauraci. http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/videa/Jak-si-vybrat-v-restauraci__s593x8857.html

Štítky: 
Datum: 
Středa, 22 Červenec, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.