3 báječné dovolené, a jak na nich zdravě jíst

3 dovolené, a jak na nich zdravě jíst

Chcete si užít dovolenou a zároveň nepřijet s kily navíc, které by Vám zkazily zážitky z odpočinku?
Víme, jak tomu zabránit! Čtěte, dozvíte se, co, kdy a kolik toho můžete sníst!

Dovolená č. 1: Pohodička v České republice

Trávíte ji: 
Na chalupě nebo v kempu na „Mácháči“. Střídavě lenošíte, sportujete, grilujete s kamarády nebo chodíte na výlety po lesích.

Nejlepší jídelníček: 
Většinou je tato dovolená hodně odpočinková, náš výdej energie není nijak velký, ale i lenošením přece jen něco spálíte, proto je dobré jíst, jak jste zvyklá/zvyklý při běžném pracovním dni. Takže hezky pětkrát denně a s večeří u ohýnku to moc nepřehánějte.K obědu vybírejte něco lehčího, co Vás nenasytí tak, že si budete muset po obědě "lehnout na vytrávení". Vyzkoušejte nové netradiční recepty. Co třeba italská kuchyně?

Nástrahy: 
Pozvání na oběd od milované babičky, která vaří českou klasiku, odmítnout určitě nemůžete, ale pokuste se z toho trošku „vybruslit“ – odmítněte tukovou kaluž na svém talíři, vyměňte knedlíky za něco jiného a hned je i takový oběd v pořádku.

Další nástrahou je opékání buřtíků a grilování. Pokud se jich z tábornické tradice nechcete vzdát, zůstaňte jen u jednoho nespáleného kousku. Vím, že spálené jde na krásu, ale to se dá dohnat jindesmiley.
Když grilovací hodování doplníte čerstvou zeleninou určitě nic nezkazíte.   

Dovolená č. 2: Volání dálek

Trávíte ji: 
Na sluníčku někde u moře. Celý den věnujete „chytáním bronzu“ a čerpáním energie na večerní párty. Jen odpočíváte a užíváte si klidu.

Nejlepší jídelníček: 
Na lehátku moc energie nespálíte, proto se opatrnost ve výběru jídla vyplácí, protože přece jen v plavkách kila navíc moc neschováte.
Využijte toho, že je největší sezóna ovoce a zeleniny, které je teď nejdostupnější a nejchutnější. Dejte si báječný salát před každým jídlem a dalšího chodu už nesníte tolik.
Kdy jindy než na dovolené ochutnat různé mořské ryby.

Při výběru by Vám měl pomoci takzvaný zdravý talíř, který je pomyslně rozdělen na čtvrtiny:

  • polovinu tvoří zelenina
  • ¼ libové maso nebo jiný zdroj kvalitních bílkovin - sýry, mléčné výrobky, luštěniny, ořechy, semínka, vejce
  • ¼ potraviny, které dodají do těla hlavně sacharidy – přílohy, pečivo.
  • ještě malý doplněk - zdroj kvalitních olejů a tuků

Nástrahy: 
Těžkým lákadlem bývá hlavně dovolená all-inclusive, protože: „Nechte to tam, když je to v ceně.“ Ale i tak si můžete vybrat to nejlepší.
Můžete přece jen zamířit a zdržet se spíš u salátového baru než u smažených řízečků.
Klidně vyzkoušejte neznámá jídla, ale dejte si jich vždy malou porci jen na ochutnání. Beztrestně vyzkoušejte cokoli, na co dostanete chuť.
Nikam nespěchejte jídlo si hezky vychutnejte. Příjemný požitek z jídla a jeho pestrost mohou být někdy důležitější než samotné množství.

Pokud si nějaký ten zákusek dopřejete pokuste se to vykompenzovat aspoň chviličku pohybem. Nebo ho vyzkoušejte nějaký exotický druh ovoce. Další nástrahou jsou zmrzliny a nanuky. Pokuste se vybrat spíš „vodové“ varianty než ty smetanové.

A jak jinak trávit hezký letní podvečer než s koktejlem nebo skleničkou vína v ruce. Tady z nabídky „vychází nejlépe“ kvalitní suché bílé víno. A když už drink pak si vybírejte lehké drinky, jako je sangria, gin s tonikem nebo mojito.

Dovolená č. 3: V pohybu

Trávíte ji: 
Sportovně – kolo, s batohem na zádech nebo na vodě – v každém případě se denně docela zapotíte.

Nejlepší jídelníček: 
Při této dovolené spalujete každý den dost energie, takže si můžete více dopřát.
Nezapomínejte určitě ale na kvalitní bílkoviny, které jsou při pohybové aktivitě velmi potřebné. Ty doplníte napřiklad mléčnými výrobky - mlékem, jogurem, tvarohem, zakysanými mléčnými výrobky; sýry, rybami, drůbeží či jinými libovými druhy masa.

Nástrahy: 
Určitě nevynechávejte jídla, když se totiž nebudete pravidelně posilňovat, hrozí nebezpečí, že Vás přepadne "vlčí hlad" a Vy odhodíte kolo do příkopu  a vrhnete se na megakalorickou bagetu u první benzinky, kde navíc riskujete i riziko salmonelózy. 

Co všechny dovolené spojuje? Pitný režim

Při každé dovolené nezapomínejte na dostatek tekutin.

V létě se totiž více potíme, a to vede k větším ztrátám tekutin, proto je nutné je pořád doplňovat. Dávejte přednost čisté vodě, třeba s kouskem ovoce před slazenými limonádami.

Tak Vám přejeme krásnou dovolenou se spokojeným bříškem...
Pavla a Martina

 

 

 

 

 

Štítky: 
Datum: 
Čtvrtek, 2 Červenec, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.