2. den Jídelníčky pro kojící maminky

Šestinedělí (puerperium) je velmi náročné období v životě ženy (matky), které začíná porodem a trvá zhruba šest týdnů.
Během tohoto období se organismus ženy pozvolna navrací do stavu před otěhotněním. V šestinedělí dochází k úbytku váhy, protože je tělo lehčí o plod, plodovou vodu, zmenšuje se děloha atd. Také úbytek tekutin je v prvních dnech výrazný, močí se ztrácí nadbytečné tekutiny, což činí až 3 l tekutin za den.

Po porodu nastává zásadní změna životního stylu. Žena by měla dodržovat pestrý jídelníček. Důležité je nepřejídat se a mít kvalitní a vyváženou stravu. Správnou stravou v době kojení lze předejít obtížím dítěte i matky.

Na internetu jsem našla krásné motto: Nemusíte jíst za dva, ale dvakrát zdravěji.

Která žena by nechtěla pro své dítě to nejlepší? Po jeho narození mu však může dopřát pouze jediné – mateřské mléko, kterým se dítě většinou plně krmí až do šesti měsíců jeho věku. Mateřské mléko je plně ovlivňováno tím, co matka zkonzumuje. A která maminka nechce poskytnout svému dítěti to nejlepší? Proto je nutné počítat v období kojení s určitými omezeními, odměnou za to však bude zdraví a spokojenost vašeho miminka.

Několik obecných doporučení pro stravu kojících maminek:

  1. Jezte různorodou a přitom lehkou stravu s dostatečným množstvím živin.
  2. Jezte pravidelně.
  3. Volte stravu bohatou na vitamíny a minerální látky.
  4. Dbejte na dostatečný příjem tekutin (2,5 - 3,5 l denně).
  5. Jezte celozrnné výrobky.
  6. Vyhněte se nevhodným potravinám a nápojům (např. tepelně neopracované potraviny, lahůdky, alkohol atd.)
  7. Zařaďte do jídelníčku mořské ryby (zdroj omega-3 mastných kyselin a jódu)
  8. Zařaďte do jídelníčku ořechy a semínka.

Pravidelné jídlo – jedna z obran proti únavě
Obzvlášť ze začátku může být těžké udělat si čas na pravidelné jídlo, pokuste se ale o to. Hladověním nepomůžete ani sobě ani miminku. Potřebujete být v dobré kondici a mít dostatek mléka, proto musíte kvalitně jíst.
Náš jídelníček je rozdělen do 7 jídel, čímž pravidelnosti dosáhnete.

Vaření, uklízení, to vše by mělo jít stranou, nejdůležitější je, aby jste využila každé volné chvilky k odpočinku. Naše rychlé recepty zvládne připravit třeba i tatíneksmiley.

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická
Obrázek uživatele Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.