Instrukce pro sacharidové vlny

Než začnete dodržovat tento stravovací princip, přečtěte si těchto pár instrukcí,
které Vám pomohou při jeho dodržování a vyjasní Vám případné nejasnosti.

OBECNÉ INFORMACE:

  • Svačina pro sportovce – tuto svačinu využijte, pokud v ten den sportujete (pokud nesportujete vynecháte ji). Můžete si ji dát kdykoli během dne po sportování.
     
  • Doporučení pro muže: Protože nechceme, abyste příliš vyhládlismiley a bylo pro Vás dodržování nepříjemné, vynásobte si všechna množství x 1,5.

INFORMACE K POTRAVINÁM:

  • Vždy navrhujeme nějaký druh potraviny, podle které je jídelníček sestaven a vypočítán, pokud ale máte nějaký osvědčený druh třeba pečiva, můžete ho vyměnit.
  • Potraviny jsou vybrány tak, aby se daly pokud možno koupit v běžném obchodě. U některých potravin je napsáno i kde se dají sehnat, ale neznamená to, že je v jiném obchodě neseženete.
  • U některých potravin je velikost a tedy i váha individuální (ovoce, zelenina, krajíc pečiva,...) není třeba množství dodržet přesně na gram. Tím se nestresujte. Určitě nemusíte nějak zeleninu rozkrajovat, aby ji bylo přesné množství. Vycházíme z běžných množství jednotlivých potravin (krajíc, kelímek,..), abychom Vám režim, co nejvíce usnadnili.
  • Pokud nejsou spotřebována celá balení potravin, snažíme se je použít v dalších dnech, aby jste využili celé balení.
  • Všechny potraviny k tepelné úpravě jsou udávány v množství před uvařením.
     
  • Pokud je v jídelníčku máslo můžete ho bez obav nahradit margarínem. Je to na Vás, zda si vyberete živočišné tuky - máslo nebo rostlinné - margarín.
     
  • Pokud máte s nějakou potravinou problém nahraďte ji jinou potravinou. U každé potraviny máte napsány nutriční hodnoty. Těmi se řiďte a najděte něco podobného. Když najdete nějakou potravinu s vyššími hodnotami, dejte si jí menší množství.

    V tomto principu jde hlavně o sacharidy.  To znamená, že v tabulce nutričních hodnot sledujte sacharidy.

    1) Nejíte vejce?
    Máme pro Vás řešení: jelikož u vajec nejde o sacharidy, ale spíše o bílkoviny, nahraďte je třeba olomouckými tvarůžky, tvarohem nebo proteinovým koktejlem (u koktejlu ale sledujte sacharidy, protože se jednotlivé druhy v jejich obsahu dost liší);
    syrečky jsou v podstatě čistá bílkovina, takže použijte stejné množství jako vajec;
    tvaroh také můžete v množství, které je uvedeno.

    2) Co se týká zeleniny, tak u té jde o sacharidy, takže pro zjednodušení: zelená zelenina má méně sacharidů než červená a žlutá. Ale druhy můžete klidně pozměnit.

    3) Nejíte kuřecí maso?
    Kuřecí maso lze bez přepočítávání nahradit masem krůtím nebo rybou (vyberte ty s menším množstvím tuku - treska, platýs, halibut; tučnějších uberte množství).

 

Pokud máte s čímkoli problém neváhejte nás kontaktovat na emailu: info@nutricniordinace.cz
chatu
nebo telefonním čísle: +420 608 183 123.

Přejeme hodně úspěchů v dodržování.

 

Štítky: 

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická
Obrázek uživatele Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.