Zdravé rady: Jak zdravě povečeřet?

Večeře je mnohdy jediným jídlem, na které máme během dne čas.

Jak ale zvolit nějakou lehčí variantu? Zároveň ale aby jste se po ní neprobudili v noci hlady?
Není problém dáme Vám pár jednoduchých tipů a triků jak připravit chutnou a zdravou večeři!

Tak jdeme na to...

Tip první: Večeřte ve správný čas

Kdy je rozumné večeřet? Zapomeňte na rozšířený mýtus s 17. nebo 18.-tou hodinou. 

Ideální doba posledního většího jídla záleží na tom, kdy jdete spát, ne na pevně stanovené hodině. Ideální je naposledy jíst 2 až 3 hodiny před spaním.

Večeře je stejně důležitá jako snídaně nebo oběd a měla by pokrýt přibližně čtvrtinu našeho celého denního energetického příjmu.

Tip druhý: V hlavní roli BÍLKOVINY

Večer už většina z nás nepotřebuje energii na uběhnutí maratonu, proto bychom měli množství sacharidů, které nám doplňují energii, snížit. Základ by měly tvořit KVALITNÍ BÍLKOVINY. Jaké vybrat?

Nejlépe je zvolit pokrmy z libového kuřecího a krůtího masa nebo si můžeme dopřát ryby (pstruh, tuňák, losos, treska, tilápie,…). Množství masa si dáme podobné, jako jsme měli k obědu.
Další variantou je šunka s vysokým procentem masa (ideálně 90 % ) nebo vejce. Pokud zrovna doma nemáme maso, určitě si vystačíme s jinými zdroji bílkovin, jako jsou mléčné výrobky v podobně tvarohu, sýru cottage, měkkých sýrů (typu žervé), tvrdého sýra (obsah tuku v sušině do 30 %), tvarůžků nebo mozarelly. Pro zpestření můžeme zařadit i tofu, tempeh nebo šmakouna.

Tip třetí: Zelenina na 100 způsobů

Výborným doplňkem bílkovin je zelenina, ať už dušená nebo čertsvá. Receptů je opravdu hoooodně, určitě si vyberete. Fajn osvěžující variantou jsou i zeleninové saláty doplněné bílkovinou v podobě sýra nebo tuňáka.

Tip čtvrtý: Pánev nechte ve skříňce

Pečené, vařené v páře nebo dušené dobroty jsou určitě lepší volbou než smažená těžká jídla, se kterými má naše tělo moc práce a zatíží ho to na noc, kdy má odpočívat. Pokud máte chutě na křupavé kousky – zapněte troubu. I v ní lze vykouzlit křupavé dobroty a to bez přebytečného tuku a kalorií.

Tip pátý: Dejte sbohem uždibování

Vrátíte se domů z práce, uždibujete malé kousky a na večeři už námáte chuť? Skoncujte s tím, zbytečně se tak přejídáte. Raději si dejte hned po příchodu domů svačinu, a pak až večeři. Tak budete mít přehled o tom, kolik toho sníte.

Tip šestý: Ušetřete kalorie

Nahraďte chléb s máslem třeba za chléb lučinou a rajčátky. Místo taveného sýra si dejte sýr cottage nebo měkké sýry. Ušetříte tak hodně kalorií i tuku.

Tip sedmý: Dejte si správnou přílohu

Častou otázkou spojenou s večeří je: "Mám si dát přílohu nebo ji vynechat?" Každý se přiklání k něčemu jinému, ale nejlepší je zlatá střední cesta - přílohu si dát, ale pozor na množství.
Dejte si třeba malou porci celozrnných těstovin z tvrdé pšenice uvařené "al dente" místo klasických "bílých těstovin" nebo rýži natural. Můžete zařadit i celozrnný chléb.

Tip osmý: Ošalte svou hlavu

Jak na to? Zkuste to s velikostí porcí. Použijte místo běžného talíře tzv. dezertní, či salátové talířky. Když bude talířek "přetýkat" a porce Vám padat z talířku ven, budete mít hned pocit, že je porce velká. 

Tip devátý: Zálivky a marinády trošku jinak

Nahraďte krémové dresingy v lahvičkách octovými – vyzkoušejte třeba italské balsamico nebo nějaký druh octa. Mají výbornou chuť a jen minimum kalorií.

Tip desátý: Sbalte zbytky na zítřek

Pokud toho uvaříte více, nesnažte se nutně všechno dojíst. Klidně si zabalte část na další den. Budete mít připraveno jídlo na příští den, a také je méně pravděpodobné, že se přejíte doškrabáváním hrnců.

Tak co vyzkoušíte naše typy?

Napiště nám do komentářů své zkušenosti...

Štítky: 
Datum: 
Pondělí, 31 Srpen, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.