Antioxidanty - ochránci našeho těla

Co je na antioxidantech tak zázračného? 

  • Antioxidanty jsou látky, které chrání naše tělo před nežádoucími chemickými reakcemi tím, že neutralizují volné radikály, což jsou látky, které mohou naše tělo poškodit. 
     
  • Takto pomáhají snižovat takzvaný oxidativní stres, ke kterému dochází v organismu každého z nás. Oxidativní stres stojí v pozadí vážných onemocnění jako je ateroskleróza, další srdeční onemocnění nebo autoimunitní nádorová onemocnění (rakovina).
     
  • Navíc člověka chrání před negativními účinky radikálů a tím přispívají i k ochraně imunitního systému. Dostatečný přísun antioxidantů v naší stravě nám zajistí lepší ochranu před těmito chorobami a pomůže zpomalit stárnutí organismu. 

Antioxidanty dělíme na:

  • Přirozené - vyskytují se v přírodě (ovoce, zelenina, ořechy, semena, zelený čaj, ..), nebo v určitých potravinách a nápojích (výrobky z kakaa, které obsahují alespoň 70% kakaa, červené víno,..), jsou ale přítomny i v organismu ve formě enzymů.
     
  • Syntetické - jsou uměle vytvořené, nevyskytují se nikde v přírodě. Najdeme je hlavně v potravinových doplňcích, které nejsou na přírodní bázi.

A odkud můžeme antioxidanty načerpat?

Nejvíce antioxidantů obsahuje ovoce a zelenina. Abyste získali co neširší spektrum antioxidantů, snažte se mít výběr druhů co nejpestřejší.

Nejdůležitější trojice:
Nejvýznamnějšími antioxidanty ze skupiny vitamínů je BETA-KAROTEN, VITAMÍN E a VITAMÍN C.

Nejen vitamíny ale i minerální látky mohou svou antioxidační aktivitou podpořit naši imunitu:

  • ZINEK, který je obsažen v červeném mase, drůbeži, fazolích, oříškách, mořských plodech, celozrnných výrobcích a mléčných produktech,
  • SELEN, jež je obsažen v oříškách, tuňáku, hovězím, drůbežím mase a celozrnném pečivu.

Zdraví z přírody - vsaďte na pestrost barev

  • lesní plody - borůvky, brusinky, maliny, jahody
  • pestré druhy ovoce - hroznové víno, červené grepy, meruňky
  • zelenina – červená řepa, brokolice, kapusta, listová zelenina, zelí, růžičková kapusta, špenát, sladké papriky, cibule, česnek, rajčata, mrkev, řeřicha, tykev, hrášek, meloun
  • nápoje - zelený čaj, kakao, šťáva z hroznů
  • byliny – kopr, rozmarýn, máta peprná, šalvěj, tymián, oregano

Účinná je jen pestrá strava

Antioxidační látky spolu navzájem „spolupracují“, proto organismu nejvíce prospějeme pestrou a vyváženou stravou, v níž nebude chybět ovoce, zelenina, obiloviny, luštěniny, maso, mléko a mléčné výrobky. 

Věděli, jste...

Řadu prospěšných látek obsahuje také čaj, hlavně ten zelený. Důležitá je u něj ale doba louhování - Měl by se louhovat ideálně dvě minuty, po delší době přechází do výluhu více taninu, který nám už neprospívá. 

Tablety přírodu nenahradí

Antioxidanty můžeme tělu dodávat také v tabletách. Na trhu jich najdeme jich opravdu hodně, přesto se ale nedokáží přiblížit dokonalosti těch přírodních.
Čerstvé plody obsahují mnoho různých látek, které spolu vzájemně reagují a toho nejde tabletkami dosáhnout.

Kolik antioxidantů potřebujeme?

Pro optimální fungování našeho těla a pro silnou imunitu je vhodné přijímat doporučené denní množství jednotlivých vitamínů a minerálů. 

Jaká množství to jsou?

Zinek: 10 miligramů,

Selen: 55 mikrogramů, pokud jste ale vegetarián, měl byste přijímat až o 50% více této látky, kvůli jejímu horšímu vstřebávání z rostlinných zdrojů,

Beta karoten: Pro tuto látku není žádná doporučená dávka určena, pro vitamín A je to ale 800 mikrogramů.

Vitamín C: 80 miligramů. Pozor: pro kuříky je toto množství až trojnásobné.

Vitamín E: 12 miligramů.

Kdy je dobré antioxidanty přidat?

Pokud:

  • Konzumujete stravu bohatou na karcinogeny - jako jsou uzeniny,
  • často jídla smažíte,
  • jíte rychlé občerstvení,
  • nebo koučítetaké kouření

bylo by vhodné se na zvýšení příjmu antioxidantů trošku zaměřit. Jak na to?

Jak "bojovníkům" můžete pomoci Vy sami?

  • Jezte pravidelně.
  • Jezte pestře.
  • Omezte konzumaci zpracovaných a rafinovaných potravin, jako je například bílé pečivo.
  • Pijte během dne dostatek tekutin.
  • Vyhýbejte se perlivým a slazeným limonádám.
  • Jezte velké množství zeleniny a ovoce různých druhů.
  • Tuky jsou pro zdraví organismu nezbytné, vybírejte ale raději ty z rostlinných zdrojů. 

 

Stárnutí se sice nemůžeme vyhnout, ale fyzickému chátrání pře­dejít můžeme - mnoho vnějších znaků stárnutí můžeme zpomalit dodržováním rozumné životosprávy a dostatečným příjmem různých antioxidantů.

Zdroje:
Vím, co jím. Antioxidanty – elixír dlouhého mládí? http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/zdrava-vyziva/Antioxidanty---elixir-dlouheho-mladi__s590x8797.html
Vyhláška č. 225/2008 Sb., kterou se stanoví požadavky na doplňky stravy a na obohacování potravin Příl.5. http://eagri.cz/public/web/mze/legislativa/ostatni/100065067.html
Mindell E, Mundisová H. Nová vitamínová bible. Ikar. 2006

 

 

Štítky: 
Datum: 
Pátek, 11 Září, 2015

Autor článku

Mgr. Martina Vrbická

Na tomto webu tvořím jídelníčky, články a diskuze a jsem tu pro Váspomoci Vám se zdravým jídelníčkem, a pro Vaše dotazy a podporu v nesnázích.

Ve své práci a při tvoření jídelníčků kladu hlavní důraz na používání běžně dostupných potravin, ne nějakých výživových doplňků.